Choose country

DK Denmark NL Netherlands SE Sweden

Energi til håndboldspillere

Før træning
Sportsernæring kan aldrig stå alene! Derfor er det vigtigt, at man tre timer før sin træning spiser et måltid med en større mængde kulhydrater. Det kan enten f.eks. være en form for pastasalat, rugbrød, eller ris. Det er vigtigt, at du har fokus på at indtage kulhydrater. Dem må du ikke være bange for! Det er nemlig dem, din krop skal bruge til at give dig energi.
 
30-45 minutter før træning anbefaler vi vores Energy Snack serie. Det er en energibar, som er lavet på en basis af havre og sirup. De vejer ca. 60 g og fungerer rigtig godt som et mellemmåltid lige inden din træning. Med dens størrelse kan den også hjælpe lidt på sulten uden at blive for tung. Til morgentræning, om det er haltræning eller styrketræning, kan det også være gode at snuppe en Energy Snack med på vejen. Sørg også for at få fyldt godt på med kulhydrater efter træningen.
 
 
Under træning
  • Træning, der varer under en time, f.eks. styrketræning eller løb
Når man træner under en time, er det ikke nødvendigt at indtage sportsernæring, når du er i gang. Men det kan nogle gange være rart at have lidt sødt eller surt i drikkedunken. Derfor anbefaler vi, at man bruger vores Hydro tabs til træningerne, hvor du ikke træner mere end én time. De indeholder nemlig ikke kalorier, men elektrolytter som skal hjælpe dig med at opretholde din væskebalance. Grunden til du ikke har brug for kulhydrater til træninger under en time, er fordi kroppen har nok fra det måltid, du indtog før træning.
 
  • Træning, der varer over en time, f.eks. haltræning eller langt styrkepas
Her er det vigtigt, at du begynder at indtage kulhydrater igen, da kroppen efter en time vil begynde at miste energi. Her anbefaler vi, at du enten bruger vores energipulver Carbo Race Elektrolyt eller Chews.
 
Carbo Race Elektrolyt er et energipulver til opblanding i vand, som indeholder en komibation af flere forskellige typer kulhydrater, nemlig isomaltulose, fruktose & maltodextrin. Forskning viser, at hvis man kombinerer kulhydrater, så vil ens energitilførsel være mere stabil. Derudover indeholder pulveret også elektrolytter, som din krop sammen med væsken skal bruge til at opretholde væskebalancen. Til en haltræning på 1,5–2 timer anbefaler vi 60 g pulver. Drik det løbende under din træning og suppler gerne med en ekstra flaske vand. Når der ca. er 30 minutter tilbage af træningen, anbefaler vi, at du har indtaget din flaske med energi.
 
 
Chews også kaldet energivingummi er en praktisk lille pose med 12 stykker vingummi, som du kan bruge sammen med en flaske vand. Indtag posen over en hel træning - tag evt. et par stykker, når du har vandpause.
 
 
 
Efter træning
 
Normalt anbefaler vi ikke, at du indtager proteinpulver, hvis du kun træner en time, men som håndboldspiller har du oftest mange træningspas på en uge, og det kan være svært for mange at indtage nok protein. Derfor anbefaler vi, at man indtager proteinpulver ved træninger under 1 time, men er du over en time skal din krop også bruge kulhydrater.
 
 
Recovery pulveret er til efter håndboldtræningen. Det er et proteinpulver med 2/3 kulhydrat og 1/3 protein. Kroppen skal nemlig bruge kulhydraterne til at transportere proteinet til musklerne, og derfor er det vigtigt, at du efter træning får Recovery pulver, som både indeholder kulhydrater og proteiner.
 
Du kan dog godt bruge proteinpulver, hvis du supplerer med kulhydrater, som f.eks. en banan.
 
 
Kampe
Før – Under – Efter
 
3 timer før opvarmning skal du indtage et større måltid med en god portion kulhydrat.
 
Når du møder ind til kampen 1-1,5 time før, anbefaler vi én energibar eller et stykke frugt. Her kan én energibar være god, hvis du føler lidt sult.
 
Under kampagen anbefaler vi, at du bruger Carbo Race Elektrolyt. Drik godt, når du er på bænken og holder pause.
 
Efter kampagen er det vigtigt, uanset om du har spillet 2x30, eller du kun har fået 10 minutter, at kroppen får ekstra protein. Selvom du ikke spiller så meget, er kroppen på max arbejde, da du hele tiden skal holde dig klar. Så inden du snupper en sodavand eller chokolade efter kampen, er det en god idé få en Recovery drik.
Køb for ##AMOUNT## og modtag en gratis gave