Energi til håndboldspillere

Før træning

Sportsernæring kan aldrig stå alene! Derfor er det vigtigt at man tre timer før sin træning spiser et måltid med en større mængde kulhydrater. Det kan enten f.eks. være en form for pastasalat, rugbrød, eller ris.
Det vigtigste er at du har fokus på at indtage kulhydrater. Dem må du ikke være bange for! Det er nemlig dem, som din krop skal bruge til at give dig energi.
 
30- 45 minutter før træning anbefaler vi vores Energy Snack serie. Det er en energibar som er lavet på en base af havre og sirup. De vejer ca. 60 g. og fungere rigtig godt som et mellemmåltid lige inden din træning. Med dens størrelse kan den også hjælpe lidt på sulten uden at blive for tung.

 

Morgen træning, om det er hal træning eller styrke kan de også være gode at snuppe en Energy Snack med på vejen. Men sørg for at få fyldt godt på med kulhydrater efter træningen.
 

Under træning

  • Under en time. F.eks. styrketræning eller løb.
Når man træner under en time, er det ikke nødvendigt at indtage sportsernæring når du er i gang. Men det kan nogle gange være rart at have lidt sødt eller surt i drikkedunken. Derfor anbefaler vi at man bruger vores Hydro tabs til træningerne hvor du ikke træner mere end én time. De indeholder nemlig ikke kalorier. Men elektrolytter som skal hjælpe dig med at opretholde din væskebalance.
Vidste du godt at ved 2% dehydrering taber kroppen 20% ydeevne?

 

Grunden til du ikke har brug for kulhydrater til træninger under en time, er fordi kroppen har nok fra det måltid du indtog før træning.
 

Vil du gerne vide mere om væskebalancen og elektrolytter kan du læse mere her. 

 

  • Over en time. F.eks. hal træning eller langt styrkepas.
Her er det vigtigt at du begynder at indtage kulhydrater igen, da kroppen efter en time vil begynde at miste energi. Her anbefaler vi at du enten bruger vores energipulver Carbo Race Elektrolyt eller Chews.
 

Carbo Race Elektrolyt er et unikt energipulver som adskiller sig fra andre brands ved at have flere sukkerarter kombineret med hinanden. Forskning viser at hvis man kombinerer sukkerarter / kulhydrater med hinanden, så vil ens energi tilførsel være mere stabil. Derudover indeholder pulveret også elektrolytter som din krop skal bruge til at opretholde væskebalancen. Til en hal træning på 1,5 – 2 timer anbefaler vi 60 g. pulver. Drik det løbende under din træning og supplere gerne med en ekstra flaske vand. Når der ca. er 30 minutter tilbage af træningen, anbefaler vi at du har indtaget din flaske med energi.
 
 

Chews også kaldet energivingummi er en praktisk lille pose med 12 stykker vingummi som du kan bruge sammen med en flakse vand. Indtag posen over en hel træning evt. tá et par stykker når du har vand pause.
 

Læs mere om vores Chews her:

 

Efter træning

 

Normalt anbefaler vi ikke at du indtager proteinpulver hvis du kun træner en time. Men som håndboldspiller har du oftest mange træningspas på en uge og det kan være svært for mange at indtage nok protein. Derfor anbefaler vi at man indtager proteinpulver ved træninger under 1 time. Men er du over en time skal din krop også bruge kulhydrater.
 

Recovery pulveret er til efter håndboldtræningen. Det er et proteinpulver med 2/3 kulhydrat og 1/3 protein. Den optimale fordeling af kulhydrater og proteiner til atleter. Kroppen skal nemlig bruge kulhydraterne til at transportere proteinet til musklerne. Derfor er det vigtigt at du får Recovery pulver og ikke kun proteinpulver efter træning.
 

Du kan dog godt bruge proteinpulver, hvis du supplerer med kulhydrater som f.eks. en banan.
 

Er du i en fase hvor du også forsøger at opbygge muskelmasse vil vi anbefale dig at bruge Kreatin.
 

Du kan læse mere om kreatin her. Eller kontakte mig direkte på tr@purepower.dk hvis du har spørgsmål til brugen.
 

Kampe

Før – Under – Efter

 

3 timer før opvarmning skal du indtage et større måltid med en god portion kulhydrat.

 

Når du møder ind til kampen 1- 1,5 time før anbefaler vi én energibar eller et stykke frugt. Her kan én energibar være god, hvis du føler lidt sult.
 
Under kampagen anbefaler vi at du bruger Carbo Race Elektrolyt. Drik godt når du er på bænken og holder pause.
 

Efter kampagen er det vigtigt uanset om du har spillet 2x30 eller du kun har fået 10 minutter, så er det vigtigt at kroppen får noget protein. Selvom du ikke spiller så meget, så er kroppen på max arbejde, da du hele tiden skal holde dig klar. Så inden du snupper en sodavand eller chokolade efter kampen så sørg for at få din Recovery drik.