La Marmotte Energiguide

 

Til træningen op til La Marmotte - Forbered dig så godt du kan inden afrejse. 

Vigtigt at du får trænet en hel masse, så du er klar til verdens hårdeste motionscykelløb La Marmotte. Du giver den sikkert allerede fuld skrue på landevejen. Men har du styr på ernæringen før, under, og efter løbet?
 
Til din træning skal du sørge for at få spist og drukket tilpas mængder energi, samt salte og elektrolytter.
 
Til en god lang træningstur kan det være en god ide at få energi med, enten i din drikkedunk eller i form af en bar. Ligeledes kan det være rigtig godt med elektrolytter i din drikkedunk, så du vænner din krop til smagen og virkningen, inden du skal ned i varmen, hvor de (elektrolytter) er et MUST i din krop for at kunne præstere.
 
Elektrolytter er nemlig med til at du kan holde på væsken, så man ikke dehydrere. Ved blot 2% dehydrering vil ens præstationsevne falde med 20%. Vil du vide mere om elektrolytter kan du læse vores blogindlæg (hvad er elektrolytter egentlig)
 
Her er det også vigtigt at du træner og vænner din krop til at indtage en gel eller 2, på denne måde finder du også en gel med smag du kan lide. Når du er i fuld gang med La Marmotte, skal du ikke tage stilling til hvilket brand eller smag du skal vælge, det har du nemlig allerede bestemt dig for igennem din træning.
 

Hvis du træner meget, 4 – 5 gange om ugen, kan det være en godt med Recovery efter træning, så din krop hurtigere kan restituere.

 

PRE- RACE

 

I dagene op til løbet, kan det være ekstra godt at kroppen er vel hydreret – derfor er det vigtigt at drikke vand enten med energidrik eller elektrolytter i.
 

Du skal spise og drikke normalt, måske en lille smule mere energi i kroppen. Kunne f.eks. være form af en energibar og/eller Recovery Snack/drik, så kroppen har nok af alt til det store race!
 

RACE

 

Når du pakker dine poser til dit Ruby Rejser depot på La Marmotte, er det vigtigt med drikkedunke med både energi og elektrolytter i, så de er klar ude på ruten. Til de poser skal du også ha’ en bar eller to, så du undervejs kan supplere op til dine lommer. (samme gælder for en gel eller to)
 

I din baglomme, skal du have bar samt geler nok til næste depot og / eller hele løbet, hvis det skal gå stærkt.
 
Ta’ nu bare ekstra med på lommen- det kan spises efter løbet, hvis du ikke for brug for det undervejs, men altid bedre med noget på lommen end at gå helt sukkerkold. Så sørg altid for at have en rednings gel eller bar i lommen.
 

 

Denne guide er skrevet af Thomas Liebmann som er Chefguide hos Ruby Rejser.

 

POST RACE

Tillykke! du har nu gennemført La Marmotte. Men du er ikke helt færdig! Når du er kommet godt i mål, tilfreds og træt skal du huske at drikke og spise, så du ikke risikere at blive dårlig og/eller dehydreret, igen elektrolytter og enten en Recovery drik eller en Recovery bar.
 
Det er meget vigtigt at man passer godt på sin krop når man er færdig med løbet, for at kroppen kan komme sig hurtigt igen.