Interval-lÝb

Oprettet d.

Føler du at du løber og løber, men ikke bliver bedre. Husker du at variere din løbetræning?

Mange motionister løber 5 km et par gange om ugen i samme tempo. Det er rigtig fint, hvis man ønsker at blive ved med at løbe 5 km og er fint tilfreds med det. Hvis man derimod ønsker at blive bedre og både kunne løbe hurtigere og længere, så er det vigtigt at lave variationer i din løbetræning. En af de bedste metoder er fænomenet intervaltræning. Det handler kort sagt om, at man giver den alt hvad man har i X antal sekunder/minutter og holder pause i X antal sekunder/minutter. Konditionstræning kan gøres på flere måder. Artiklen forsætter nedenfor
Vi hører tit spørgsmålet ”hvad er det egentlig at intervalløb gør?”. Hvis man løber 5 km i samme tempo et par gange om ugen, så vender kroppen sig hurtigt til det og ens muskler bliver rigtig gode til at løbe 5 km i det tempo. Hvis man derimod træner hårdt og både ens hjerte og muskler skal arbejde meget hårdere end normalt, så vil kroppen i de efterfølgende timer/dage efter træningen arbejde på, at den bedre kan modstå tilsvarende belastning en anden gang dvs. din krop og muskler faktisk prøver på at blive bedre efter hver træning. Det er meget hårdere for musklerne at træne med så høj en intensitet, derfor er det utrolig vigtigt at give kroppen hvile og nok med proteiner og kulhydrater efter et hårdt træningspas, så man undgår skader og overbelastninger. 
 
Ellers er det egentlig bare at komme i gang. Det eneste du skal bruge er løbesko og evt. et pulsur. Der er også mange spørgsmål mht. hvor lang tid man skal løbe og hvor lang tid man skal holde pause. Jeg plejer altid at sige, især hvis man er nybegynder, når det kommer til intervalløb, at hvis man løber 2 minutter, skal man også holde 2 minutters pause. Hvis man har et pulsur, kan man også stræbe efter at få pulsen ned på omkring 60 % af makspulsen, så man igen kan yde lige så meget som første interval. 
 
Prøv PurePowers interval træning.
10 minutters let opvarmning
Løb 2 minutter - 30 sekunders pause X 3
Løb 50 sekunder - 10 sekunders pause X 8
Løb 40 sekunder - 20 sekunders pause X 8
Løb 30 sekunder - 30 sekunders pause X 8
5 minutters nedkøling

 

 

 

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar