Max-pulsen falder… og hvad så?

Oprettet d.

Sidste gang var vi inde på én af årsagerne til hvorfor man begynder at få svært ved at følge med de yngre konkurrenter, hvis man er ved at have passeret de 50 år. Der er dog også en anden årsag til, hvorfor det kan være svært at følge med de yngre og det er egentlig en alment kendt årsag.
De fleste ved at ens maksimale pulsrate (max-pulsen) falder med alderen og som tommelfingerregel, så falder den med ét slag pr. år. Det er nemlig den som gør hele udslaget. For som vi tidligere har været inde på så har ens Cardic Output, en væsentlig indflydelse for ens VO2-max. Som havde en væsentlig indflydelse på ens præstation, specielt ved arbejde af en varighed på mellem 4-90 min. Da Cardic Output var afhængig af slagvolumen og den maksimale pulsrate, så er det selvsagt at når den ene af disse variabler falder, da så vil det samlet resultat også falde.
Det er dog muligt at modvirke dette for nogle. F.eks. roeren Eskild Ebbesen formået at opretholde sin præstation helt op til han var 40 år (og præsterer stadig den dag i dag rigtig godt!). Dette kan både skyldes at han har formået at blive ved med at øge sin slagvolumen og derved få samme resultat. En anden mulighed er også at man bliver bedre til at udnytte den ilt, man får transporteret ud til sine muskler. Dette fænomen er også noget vi tidligere har været inde på, nemlig ens økonomi dvs. hvor meget ilt man bruger til en given aktivitet ved en given intensitet! Samtidig tyder det også på at ”ældre” kan opretholde den samme %-sats af VO2-max, som yngre kan. Men netop grundet forskellen i VO2-max så kan de ikke opnå samme præstation.
Dog skal man ikke tro at man ikke kan komme i form, blot fordi man har passeret 40 eller 50 år! For selvfølgelig kan man stadig opnå en fremgang i sin form f.eks. hvis man træner hårdere og mere end det forgangne år, så vil man selvfølgelig stadig opnå en fremgang!
Af samme årsag kan man heller aldrig blive for gammel til at træne ! 😉 – God træning derude!

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar