Hvordan skal jeg træne mellem jul og nytår?

Oprettet d. under Fagviden

Først og fremmest glædelig (bag)Jul! Og godt Nytår, såfremt vi ikke lige får skrevet en blog mere inden! 😉 Julemaden har været over os med alle sine goder og nu er dannelsen af fedt fra sukker og lagringen af fedt-celler i gang på højtryk hos de fleste. Af gode årsager så er det ikke fordi litteraturen har et meget klart svar på lige netop dette spørgsmål, dog kan vi godt bruge noget af vores basale fysiologiske viden, til at give få en ide om hvad der ville ske. Men her kommer vi med lidt guidelines til hvordan man kan bære sig ad!

  1. Træn lidt som du har lyst, men få trænet!
  • Når man har spist sig igennem sådan et julebord, så er der ingen tvivl om at ens muskelglykogen-depoter vil være fyldt helt op (primært pga. de brune kartofler og alle de søde sager). Så derfor vil man egentlig have forudsætninger for at kunne træne rigtig hårdt!  

 

  1. Men dagen efter føler jeg mig helt oppustet?
  • Det kan ikke afvises at dette sker (og det skete da også for undertegnet) og føler man det, så giver det ikke mening at træne så man får det helt vildt dårligt. Her giver det langt bedre mening at man bare løber en rolig tur og så gerne løber/cykler eller andet, men så lidt længere.

 

  1. Ville det give mening at springe et måltid over?
  • I teorien måske… Men i den virkelige verden er det ikke en specielt god ide. Det skyldes at hvis du springer et måltid over, så vil blodsukkeret stille og roligt falde. Det vil så sende et signal om at du mangler sukker og derfor vil man meget, meget let have tendes til at gå i gang med alle de søde sager og spise endnu mere, for netop at få blodsukkeret op igen. Så dette er sådan set kun med til at gøre det hele værre.

 

  1. Hvad er så det mest effektive at gøre for at brænde nogle af julekiloene af?
  • Ja basalt så gælder det om at have den størst mulige forbrænding over længst mulig tid… dvs. Hvis du kan spurte maksimalt i 2 timer så ville det være bedst… Men det ved vi alle, at det kan man ikke... Derudover så vil chancen for at få skader hvis man får ud og f.eks. løber mange intervaller alt for stor. Her er cykling og svømning en væsentlig lavere belastning for kroppen, hvis man gerne vil træne intenst over længere tid.

  1. Tænk effektivt!
  • Mange har fri de næste par dage men har sikkert allerede fyldt deres dage op, med div. familie-arrangementer eller lign- og ikke lige få planlagt træningen. Her kan man være nød til at tænke lidt utraditionelt, for at ting det hele til at passe sammen. Men stil gerne spørgsmålene til dig selv – Kan jeg løbe/cykle derhen hvor jeg skal og kunne de andre så evt. tage mit tøj med? Kunne jeg blive sat af eller samlet op på vejen, så jeg bare løber/cykler noget af vejen?

 

Til slutteligt så er det nok meget godt at få sat det hele i perspektiv. En mand på ca. 75 kilo der træner intenst én time kan forbrænde op imod 1000 kcal og ens indtage juleaften er for de flestes vedkommende nok oppe omkring 2000 kcal, hvis de går lidt vildt for sig. Så helt umuligt er det bestemt ikke at forbrænde af igen, det sker måde ikke lige i morgen, men med lidt tålmodighed og hårdt arbejde, så kan nemt gå i sig selv igen! 😊

Rigtig godt Nytår!
Mvh PurePower

Forfatter: Daniel N. Larsen. Stud. Sci. I Humanfysiologi.   

Link til Instagram: https://www.instagram.com/danielnykvistlarsen/


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar