Energi indtagelse inden konkurrence

Oprettet d.

Træning af indtagelse af væske og energi inden en konkurrence

Det er gentagende gange kommet bag på mig op til et stævne, at jeg endnu engang har glemt at få trænet indtagelse af energi under træningen.

Jeg ved udmærket godt, at jeg ikke kan gennemføre en ½ ironman uden at få noget energi undervejs. Under min ½ ironman sidste år, fik jeg allerede mavekrampe under cykelturen, hvilket resulteret i, at jeg stoppede med at indtage energi, men kun drak væske i form af vand og tynd cola. Jeg møder også mange andre atleter, som fortæller om store problemer med mavegener undervejs i deres løb, om det så er triatlon eller maraton.
Jeg er så begyndt at stille dem spørgsmål omkring, deres træning med indtagelse af energi inden løbet? Mange svare, at det har været meget sparsomt med energi, som de har indtaget under træning og slet ikke i den mængde, som de vil indtage under stævnet. Men til stævnet har de f.eks. indtaget en gel hver ½ time og lige angående gel kan være rigtig hårdt for maven, da det er meget koncentreret og kræver lidt tilvænning.
Jeg har derfor sat mig for, at jeg i år vil have mere fokus på, at få trænet i, at indtage energi og væske under mine træninger og jeg vil derfor komme med nogle fif om hvordan jeg gør det.

Indtagelse af væske og elektrolytter

Jeg har altid været rigtig dårlig til at indtage nok væske og har ikke tidligere indtaget elektrolytter under min træning, men kun gjort det til selve stævnet, hvor jeg indtog salttabelletter. Jeg har de sidste 4 måneder prøvet at indtage mindst en flaske med Hydro brusetablet med elektrolytter fra Purepower, dette gør jeg ved hver træning. Jeg er især faldet for den med bærsmag, fordi den smager som saftevand.
Det er altid svært, at sige om det har nogen effekt, men sidste år, hvor jeg trænede 6 dage om ugen, havde jeg altid smerter i benene efter træning, også selvom det bare var en løbetur på 10 km. I år har jeg ingen smerter efter træning, selvfølgelig er jeg øm, når jeg har haft et træningspas på 4 timer, men slet ikke noget i forhold til, da jeg ikke indtog elektrolytter.
Under min løbetræning har jeg ofte væskebælte på, når jeg begiver mig ud på en længere ture. Også her har jeg nogle af dunkene fyldt med elektrolytter, hvilket der er stort behov for i år, da vi er ramt af en god sommer med masser af varme. Efter de længere træningsture indtager jeg efterfølgende recovery med bær/citrus. Jeg føler, at jeg hurtigere restituerer og har mere energi til næste dags træningspas efter indtagelse af recovery. Hvis det har været et varmt træningspas, indtager jeg også altid en flaske med elektrolytter, Hydro brusetablet.
 
'

Indtagelse af energi

Jeg synes, at det kan være svært at spise/indtage energi af den ene eller anden slags under selve træningen, da jeg synes, det er tidskrævende og ofte giver mig kvalme bagefter. Men jeg har samtidige også fundet ud af, hvor vigtigt det er at få noget brændstof til ens muskler, under de længere ture. Jeg har tidligere haft rigtig svært ved at finde et produkt jeg kunne indtage under min træning, jeg har altid følt, at de protein og energibarer jeg har prøvet, voksede inden i munden på mig ved første bid og jeg kunne simpelthen ikke få dem ned.
Men jeg har endelig fundet en energibar jeg kan lide. Den hedder energy snack tranebær & kerne fra Purepower. Jeg tager den i små bider og husker at tygge den godt. Og samtidige husker, jeg at drikke noget vand i forbindelse med at indtage energi, dette kan også afhjælpe mavekramper. Ofte kan indtagelse af energiprodukter være hårdt for maven, men ved at indtage vand samtidigt, fortynder man energibaren, hvilket kan have god effekt for nogen.
Under løb bruger jeg energy gel, da de indeholder nemme kulhydrater, som optages nemt og hurtigt i kroppen. Gel er især praktisk under løbeturen, da de kan sidde i ens nummerbælte eller i ens bukselomme. Gel er en meget koncentreret energikilde, derfor har jeg behov for at indtage vand i forbindelse med indtagelsen af gel, da jeg ellers får mavekramper. Jeg bruger et væskebælte under mine løbeture og til stævnerne sørger jeg bare for at indtage en gel lige inde væskedepotet, så jeg kan få vand lige bagefter.
Jeg har som sagt valgt at prøve mig lidt frem, i forhold til hvilke produkter der passer bedst til mig og min krop, både under træning og under et løb. Der er også den mulighed, at vælg en kostvejleder, som kan udregne nøjagtig hvad man har behov for af energi og væske under ens stævne.  
Skrevet af Lea Nielsen - PurePower ambassadør 

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar