Energidrik eller sportsdrik - hvad er forskellen?

Oprettet d.

Energidrik Vs Sportsdrik

- Hvad skal man vælge og hvorfor?

Definitionen på de to drikke

Først og fremmest så lad os starte med en definition på, hvad der menes med når begreberne energidrik og sportsdrik omtales.

En energidrik er den læskende drink som kan købes i køledisken hos diverse supermarkeder. Oftest indeholder disse drikke kulsyre og koffein. Dette kunne eksempelvis være et af de meget velkendte brands såsom Red Bull, Mønster eller X-Ray.

Ved sportsdrikke menes der det slutprodukt man får, ved eksempelvis at blande noget af Purepowers energipulver i vand. En sportsdrik har til formål, at erstatte den tabte mængde væske samt, at tilføre energi i form af kulhydrat for at fastholde et stabilt blodsukker. Energipulver indeholder oftest fruktose, som er et hurtigtoptageligt kulhydrat, samt maltodextrin som er et langsomtoptageligt kulhydrat. En kombination på ratio 1:2 af disse sikre en stabil performance under en hård træning.

I mediernes søgelys

Energidrikke har igennem de seneste par år, fået en del negativ omtale i medierne. Det er oftest ikke disse produkter som popper op, når man tænker på hvad man bør indtage under fysisk aktivitet for, at præstere mest optimalt - og dog bliver de alligevel reklameret massivt for til diverse sportsarrangementer.

Men kunne det alligevel give mening at drikke en energidrik under fysisk aktivitet?

Til dette spørgsmål må svaret blive et  ”Tja, meeeen…”
Dette skyldes at energidrikke oftest indeholder koffein, som har en "positiv" effekt på præstationsevnen idet det hæmmer receptorerne i hjernen som gør dig sløv. Dette føles som et "energikick", hvilket kan være belejligt på pressede tidspunkter.

Koffein har tidligere floreret på den officielle dopingliste fra den internationale dopingorganisation Wada, men er nu tilladt at indtage i forbindelse med sportspræstationer. Dette er formodentligt grundet i, at det er så ”normalt” et ergogent stof. Langt de fleste atleter var nok heller ikke tilfredse med ikke, at måtte indtage deres morgenkaffe på konkurrencedage - medmindre den var koffeinfri vel og mærket.

Et ergogent stof er et stof, som ikke naturligt er at finde i kroppen, men kan indtages i form af væske eller ernæring - ligesom koffein i morgenkaffen. Præstationsfremgangen vil typisk være relativt lav ved indtagelse af koffein, da det som tidligere nævnt blot hæmmer receptorerne i hjernen, hvilket føles som et "energikick" uden som sådan, at bidrage med noget effektivt til kroppen.

Udover koffein indeholder energidrikke selvfølgelig også energi - i form af kulhydrater. Som tidligere nævn er det ikke helt ligegyldigt, hvilken slags kulhydrater der benyttes, samt sammensætningen af disse. Det er også her den markante forskel mellem energidrikke og sportsdrikke skal findes, da energidrikke ofte anvender fruktose, altså et-leds hurtigtoptagelige kulhydrater, da dette er væsentligt billigere end andre former for kulhydrater.

 

Som sportsudøver er den mest åbenlyse forskel dog, at energidrikke ofte indeholder kulsyre, hvilket ikke er oplagt at anvende i pressede sportssituationer, da man ikke har lyst til at sidde og bøvse imens man presser sig til det yderste.

 

Energidrikke smager godt, og bliver ofte sammenlignet med et alternativ til sodavand, hvilket muligvis også er en af de væsentligste årsager til, at flere børn og unge begynder at benytte sig af disse produkter. Koffein kan være afhængighedsskabende, hvilket skaber nogle etiske problemstillinger når børn og unge begynder at indtage store mængder, og derved bliver udsat for påvirkningen af koffeinen i en så tidlig alder, at det kan medføre afhængighed.

Så hvad skal du vælge?

Det afhænger selvfølgelig af din ønskede brugssituation - men skal du præstere under træning, så ville en sportsdrik helt klart være at foretrække! Der findes et hav af forskellige energipulver produkter derude, som blot skal opblandes med vand for, at have en lækker sportsdrik i dunken under træning - du skal blot være opmærksom på indholdet.

Høre du til den gruppe mennesker som sveder meget under træning og konkurrencer kan det dog anbefales, at anvende et energipulver med elektrolytter, da disse hjælper med at tilføre mineraler, vedligeholde saltbalancen og dermed mindsker restitutionstiden efterfølgende.

Et tip fra ambassadøren:

Ønsker du derimod ikke at anvende energidrikke eller sportsdrikke under dine træninger eller konkurrencer kan produkter såsom koffein-piller eller kaffe være mulige supplementer. Fokusere du derimod på at give din krop de bedst mulige forudsætninger i form af en stabil salt-/væskebalance, så kunne du eventuelt anvende hydrotabs med elektrolytter i vanddunken.

 

Så vil du fylde drikkedunken med kaffe eller en forfriskende sportsdrik? - Jeg ved i hvert fald godt hvad jeg vælger når jeg skal præstere til min træning 😉

 


Kommentar(er) 2

  • Daniel N. Larsen
    Daniel N. Larsen

    Hej Nina, Godt spørgsmål! Nogle kunstige sødestoffer kan godt give et insulin-respons i hvile og derved en effekt. Men der er studier hvor man undersøgte hvad der sker når man blot skyller munden med kulhydratrig væske eller væske med sødemiddel, hvor den med kulhydrat kan arbejde i længere tid end sødemiddel. Det giver også god mening da insulin er inhiberet/hæmmet af andrenalin når man er ude at træne (eller i hvert fald træner hårdt nok til at andrenalin bliver frigivet). Så nej, der er ikke meget energi at hente der, ud over koffeins evne til at udsætte træthed i centralnervesystemet . Håber det var svar på dit spørgsmål :) Mvh Daniel (forfatter til artiklen)

    Svar

  • Nina
    Nina

    God artikel :-) Kunne I give en kommentar på alle de kunstig sødede energidrikke, som altså dermed blot er koffein, kulsyre, smagsstoffer og så et eller andet kunstigt sødemiddel. Ved man hvordan det påvirker kroppen under aktivitet ? Jeg tænker jo at der i de produkter nærmest er tale om “falsk betegnelse” , ikke meget energi at hente der bortset fra det “hjerne kick” I nævner koffein giver ? ;-) Mvh Nina

    Svar

Skriv din kommentar