Vigtigt svÝmmeudstyr

Oprettet d.

Vigtigt svømmeudstyr

Som elitesvømmer bruger vi både udstyr i svømmebassinet og til træningen på land til at styrke
vores arme, ben, core, balancen, overfart eller til at få kontrol over vores vejrtrækning og dermed
også vores teknik.


Jeg vil i denne lille blog komme med mine anbefalinger og hvad jeg bruger til dagligt i min
svømmetræning.

Badebukser/Badedragt/briller

Dette er ikke rigtig et tip, da jeg tænker det er helt oplagt at vi har et par badebukser/badedragt
på i svømmehallen.


Svømmebrillerne er noget mere individuelt, da de skal sidde rigtig omkring øjnene og over
næseryggen. Om der skal være en gummikant rundt på brillen er meget individuelt.


Der er fordele og ulemper ved begge briller. Måske ikke så meget når du træner i svømmehallen,
men hvis du begiver dig ud i åbent vands stævner eller triatlons, så kan et par briller med en
gummikant være gode. Grunden til dette er, at hvis du skulle være så uheldig, at blive ramt af en
anden svømmer, så kan gummekanten beskytte dig lidt.

 

Svømmesnorkel – (anvendelsesområde: Crawl, tekniktræning, vejrtrækning, ben)

Den kan være lidt svær at bruge og kræver lidt tilvænning i starten. Der kan komme vand ned i
snorklen som kan drille lidt. Men på flere moderne snorkler, sidder der en ventil i bunden hvor
vandet bliver blæst ud. Så det er også en øvelse i at du får pust godt ud inden næste vejrtrækning.


Snorklen er rigtig god, når du skal ha’ fokus på træningen af din svømmeteknik. Du kan holde øje
med dine arme under vandet og dermed rette ind efter din træners anvisninger.

 

Snorklen er også rigtig god når du ikke helt har kontrol over din vejrtrækning og teknikken falder
fra hinanden. Tag snorklen på, svøm stille og roligt 2-4x100m hvor du får trukket luften godt ned i
lungerne og får pustet ordentligt ud. Dermed får du kontrollen tilbage over teknikken og
vejrtrækningen.

 

Snorklen kan også bruges når du svømmer ben.


(Teknikøvelse: Svøm på maven med armene langs siden)
En god mulighed til at få kontrol over vejrtrækningen eller hvor du fokusere på din position i
vanden – hovedposition (øerne i vandoverfladen, numsen/lænden op i overfladen og fødderne
under vandet.

Finner (anvendelsesområde: Tekniktræning, farttræning, styrke i benene)

Finner er gode til når der trænes teknik. Det kan hjælpe de dage hvor du er træt eller har svært
ved at holde den rigtige position i vandet.


Når der skal trænes overfart. Altså fart du har svært ved at opnå i den hårde træning uden finner.
Finnerne lærer dig at kontrollere din teknik i meget høj fart – altså en lignede fart du skal holde til
store mesterskaber.


Finnerne er også gode til at styrke benmusklerne, din core, eller hvis du vil prøve 25 eller 50m dyk.
(det sidste skal du ikke gøre uden opsyn)

Finger/hånd plader (anvendelsesområde: Styrke arme, ryg, bryst og core)

Finger paddles er rigtig gode til at styrke dine arme og rygmuskler. De hjælper dig også til at få fat i
vandet hele vejen igennem taget.


Større håndplader er ikke bare bedre, hvis du ikke har teknikken eller styrken, så falder din teknik
fra hinanden. Så jeg vil altid starte ud med finger paddles og opgradere derfra.

Pullboy (anvendelsesområde: styrke arme, ryg, bryst og core, balancen)

Pullboyen bruges når der trænes arme samme med finger/håndpladdles. Dermed bruger du ikke
benene som hjælp og fokus er på styrke og teknik i overkroppen. Hvis jeg skal udfordre min teknik
og balancen, så har jeg en brugt cykelslange jeg har afkortet og snørret sammen. Den kommer jeg
rundet om mine ankler. Her bliver balancen, teknikken og coren sat endnu mere på prøve og
armene får ingen hjælp fra benene.


Pullboyen kan også bruges som en plade til når der svømmes ben.

Bonus*

Svømmeelastik (anvendelsesområde: Styrke arme, ryg, bryst, teknikøvelser)
Bruges på land til at øve svømmetaget du laver i crawl under vandet. Samtidig styrker du dine
arme, ryg, brystmuskler som altid bruges når du svømmer.


Den skal ikke være alt for hård da det bliver for svært at holde den korrekte teknik i øvelsen.
 

©Jacob Carstensen


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar