5 gode kostråd før din cykeltræning

Oprettet d.

Har du først oplevet at gå kold under din cykeltræning en gang, vil du gøre alt for, at det ikke sker igen. Det kan du undgå ved at sikre, at du kan få tilført ny energi undervejs på turen. Her er energibarer, energidrik og opfyldning af dine saltdepoter med elektrolytter den både praktiske og nemme måde at gøre det på. Læs med, og find ud af, hvordan du aldrig kommer til at gå kold igen under din cykeltræning.

 

Cykeltræning bliver mere og mere populært. Især nu, hvor vi har udsigt til Tour-start i Danmark i 2021 med hele tre etaper af verdens største cykelløb i Danmark.

 

En typisk træningstur tager omkring 2 timer – og det kan godt ende med at blive noget af en kraftanstrengelse at komme igennem. For er tempoet højt, ruten bakket og vinden i sit mest drilske hjørne, kan der nemt bliver brændt en del kalorier af.

 

Derfor oplever mange, at de ender med at gå kold – og så kan der godt nok være rigtig lang vej hjem.

Sådan får du energi nok til hele din ”tour”

Skal du have energi nok, til at holde hele vejen hjem, skal du sørge for, at du dels får energi nok før, og dels får tilført energi under træningen, samt at din væske- og saltbalance er i orden. Derudover bør du sørge for at få godt med proteiner både før og efter turen, så musklerne får proteiner til genopbygningen.

Start med at lægge grunden

Start derfor med at spise nogle langsomt-optagelige kulhydrater før træningen. Det giver en stabil tilførsel af energi, så du kan holde dig kørende på den første del af turen.

 

De langsomme kulhydrater finder du i bl.a. rugbrød, havregryn, kartofler og pasta. Det mest effektive er havregryn og brød, hvor der er mange fibre i. Fibrene sænker nemlig optaget af kulhydrater yderligere.

 

Sørg også for at få nogle proteiner, f.eks. i form af et proteinkosttilskud, du enten blander i maden, eller drikker som en shake til.

Væske, salt og magnesium er også vigtigt

Endelig bør du drikke rigeligt, så din væskebalance er i orden. For selv på kolde dage kan du nemt få svedt en del, hvis tempoet er højt. Væsken kan med fordel være tilsat elektrolytter, så du også får tilført salt til kroppen.
 
For kommer saltbalancen i uorden undervejs, kan din krop ikke rehydrere – heller ikke selv om du tilfører den spandevis af væske. Det er den sikre vej til at miste kræfterne – og til sidst blive sat helt af.
 
Et godt tip til dig, der lider af kramper undertræningen, er også at sørge for et magnesiumtilskud. Det er med til at holde kramperne i skak.
 
Både salt og magnesium kan du få med vores Hydro brusetabletter. Kom eller to tabletter i den væske, du drikker, før du skal af sted. Så burde du være dækket ind til den første del af træningen.

Hav rigeligt med energi med på turen

Skal du komme igennem hele din cykeltræning, skal du sørge for, at du får et jævnt væske- og energioptag under hele cykelturen.

 

Det kan du meget praktisk kombinere i form af den væske, du har med. Tilsæt nogle hurtigt-optagelige kulhydrater i form af f.eks. frugtsukker, samt elektrolytter og magnesium til at vedligeholde magnesium- og saltbalancen. Så er du godt dækket ind.

 

Omkring en time inde i træningsturen – eller når du begynder at føle dig udmattet – bør du yderligere spise en energibar med hurtigt-optagelige kulhydrater. Det giver dig et energiboost, så du får nye kræfter til resten af vejen.

 

Er du smart, vælger du en af vores Energy Snacks. De indeholder også et skud langsomt-optagelige kulhydrater. Det sikrer dig et jævnt energioptag hele vejen hjem.

 

Er din træningstur længere end et par timer, bør du faktisk spise yderligere en energibar for hver time, du er på hjul. Det holder din energi oppe, så du kan komme hele vejen hjem, uden at det bliver en pine.

Få fyldt depoterne op efter træningen

Vel tilbage fra træningsturen er det vigtigt, at du får fyldt depoterne op igen. Især er det vigtigt at få tilført noget protein, så dine muskler – især i benene –bliver ordentligt restitueret efter træningen. Prøv f.eks. vores restitutions-produkter som f.eks. Recovery Snack og Recovery-pulver.

 

Husk også at få drukket rigeligt.

Få flere gode råd til din træning

Vil du have flere gode råd om, hvordan du får skabt de bedste forudsætninger for en seriøs træning gennem kosten? Så tjek vores PowerBlog med masser af spændende og inspirerende indlæg om kost og motion.

 

God trænings”tour”!


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar