Få det maksimale udbytte ud af din hometrainer

Oprettet d.

Har du anskaffet en analog eller virtuel hometrainer, så du kan cykeltræne indendørs, skal du være lige så seriøs at få tilført væske og energi nok til hele træningsturen – også selv om du ikke rører dig ud af flækken, mens du cykler. For netop indendørs vil du oftest svede mere. Det giver øget risiko for at svede både væske, salt og andre vigtige mineraler ud under træningen. Læs med her, og find ud af, hvordan får det maksimale udbytte ud af din hometrainer.

Med en hometrainer kan du klare cykeltræningen hjemmefra, uden at skulle ud i dårligt vejr. Samtidig får du mulighed for at lægge din træning på det tidspunkt på dagen, der passer dig bedst. Selv på de tider af døgnet, hvor der er bælgmørkt udenfor.

I disse coronotider gør en indendørs hometrainer det samtidig muligt at få trænet, selv om træningscenteret er lukket, eller den fysiske cykeltræning er aflyst på grund af smitterisikoen. Og har du investeret i en virtuel hometrainer, kan du måske ligefrem finde en tur, der er optaget i det område, som du havde drømt om at skulle rejse ned og cykle i på din ferie. Som måske nu bliver aflyst på grund af pandemien.

Tag det lige så seriøst at træne hjemme som på landevejen

Selv om du træner hjemmefra, skal du være lige så seriøs med træningen, som hvis du kørte på landevejen. For på trods af, at du altid har mulighed for lige at gå ud og drikke et glas vand eller tage en pause, når du følger behov for det, bør du modstå fristelsen – eller kun udnytte muligheden i yderste nødstilfælde.

For selv en kort afbrydelse vil forringe effekten af din træning, fordi du får pulsen ned. Samtidig bliver det sværere at komme i gang igen. Specielt hvis turen til vandhanen også lige blev brugt til at tjekke smartphonen, og måske også snakke med kæresten eller børnene eller noget andet, der får dig helt ned i gear.

Husk væske- og saltbalancen når du træner indendørs

Bortset fra de hjemlige omgivelser, er den helt store udfordring ved at træne indendørs, at du oftest sveder meget mere, fordi du ikke bliver afkølet af farten på samme måde, som når du cykler udendørs.

Det betyder, at du skal være ekstra opmærksom på din væske- og saltbalance. For når du sveder mere, udvaskes salt og andre vigtige mineraler også fra kroppen.

Går du først ned på salt, bliver kroppen ikke i stand til at optage væske. Og så kan du drikke alt det, du orker, uden at det hjælper.

Udover salt risikerer du også at svede magnesium ud af kroppen. Derved sænkes stofskiftet, lige som iltoptaget i musklerne nedsættes. Det øger risikoen for muskelkramper, lige som alle de hurtige kulhydrater du indtager, ikke har nogen effekt.

Er du først kommet i væske-, salt- og magnesiumunderskud, løber du tør for energi, og bliver nødt til at stoppe træningen.

Derfor er det en god ide at tilføje både salt, magnesium og andre elektrolytter til dit drikkevand. F.eks. i form af vores Hydro brusetabletter med elektrolytter.

 

Sørg for energi nok til hele turen

Det er også vigtigt, at du sørger for energi nok til hele turen.

Start med at lægge grunden ved at spise et godt måltid med langsomt-optagelige kulhydrater inden du starter din træning. F.eks. en portion havregryn og noget rugbrød om morgenen. Her er der masser at fibre, der trækker optagelsen af kulhydraterne over en længere portion.

Lægger du træningen senere på dagen, kan du tage f.eks. en portion pasta eller kartofler i stedet.

Drik også rigeligt, før du starter træningen. Gerne vand tilsat energipulver og de føromtalte brusetabletter med elektrolytter.

Husk hurtige kulhydrater til ”touren”

Sørg derudover for, at du har et energitilskud med hurtige kulhydrater lige inden for rækkevidde til selve cykelturen. Også selv om du cykler indendørs derhjemme.

Så stik et par energisnacks i bukselommen, eller tag en af vores energi gels eller vores særlige energivingummi med i stedet. Alle tre produkter er fyldt med hurtige kulhydrater, der giver dig et tiltrængt energiboost, når du kan mærke, at du er ved at køre træt.

Tilsæt også energipulver til dit drikkevand på den virtuelle træningstur. Ganske som du ville gøre det, hvis du cyklede udendørs. Det sikrer et jævnt og hurtigt energitilskud til hele turen.

Husk en ordentlig restitution

Når du er færdig med træningen, er det vigtigt, at du få fyldt depoterne op igen. Særligt med protein, der bruges til at genopbygge dine muskler.

Her kan du selvfølgelig udnytte, at du er hjemme og straks kaste dig over en stor, saftig bøf efter endt træning. Men har du været virkelig seriøs med din træning, er det næppe det første, du har lyst til, når du stiger af cyklen.

Det er noget nemmere, bare at snuppe en Recovery Bar, eller lave dig en dejlig Recovery-shake med nogle af vores restitutionsprodukter.

Følger du vores råd, kan du få lige så stor effekt af en tur på din hometrainer, som hvis du tog ud og kørte på landevejen.

God tur!


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar