God træning kræver god energi - Af Tine

Oprettet d.

 

 

God træning... hvad er det egentlig? Det afhænger vel af hvem man er, og hvad målet med træningen er.

Så hvem er jeg, og hvad er god træning for mig?

Cykelmosteren fra vandkantsdanmark

Mit navn er Tine, jeg er glad cykelmotionist på 7. år og fritidsblogger/skribent på 5. år. Mit motto på cyklen er GOOD VIBES ONLY, og jeg forsøger at formidle cykelglæde og troen på, at cykling og evnen til at forbedre sig og nå sine mål er opnåeligt for alle, der har lysten.

Fra jeg satte mig på en racercykel for første gang, blev jeg hurtigt grebet af konkurrencen og kampen med mig selv for at forbedre mine resultater og arbejde med min fysiske og mentale styrke og udholdenhed.

Jeg er kan rigtig godt lide intensiteten i et godt ræs (på motionsniveau forstås), men også kampen med mig selv, når et hårdt træningspas skal vinges af og gennemføres for at nå et mere langsigtet mål.

Kvalitetstræning kræver kvalitetsenergi

Som med så meget andet, har jeg som motionist prøvet mig frem med forskellige løsninger i forhold til energiindtag under træningen, og med PUREPOWERs produkter har jeg fundet de løsninger, der virker godt for mig.

PUREPOWER smager godt, har et varietet udvalg af produkter og er dansk udviklet, hvilket jeg meget gerne støtter op om.

Ud over at give energi til kroppen, er smagen i det jeg indtager vigtig for mig, da jeg også bruger det jeg spiser undervejs som små “midtvejsbelønninger”.

F.eks kan jeg med mine intervaller i energiindtag dele en tre timers træning op i 4x45 min., og med en lille velsmagende belønning hvert 45 min., kan en lang solotur i blandet grågrumset dansk vintervejr blive en smule lettere at overskue.

 

Lad os se lidt nærmere på, hvad jeg helt konkret indtager, til de forskellige former for træning jeg har i løbet af en uge.

Indendørs på hometraineren, hvor træningen skal nåes efter arbejde, er opskriften “kort men hårdt”, og med sveden haglende, har jeg først og fremmest brug for godt med væske, lidt hurtig energi og gerne elektrolytter til salt - og væskebalancen.

I øjeblikket kører jeg med CARBO RACE - ELEKTROLYT med blåbær i dunken, og jeg kan faktisk bedst lide den, hvis den ikke er iskold, så bliver smagen lidt rundere.

Alternativt bytter jeg energien i dunken ud med vand, og bruger sommetider CHEWS som energi. De er nemlig gode “tællere” til intervaller - 10 intervaller udløser 10 små lækre bløde stjerner. Hvert hårdt interval udløser en lille belønning, og det er let at se, hvor langt jeg er nået, og ikke mindst mange jeg mangler ;-).

På de dage, hvor jeg har forholdsvis korte styrke- og stabilitetspas, holder jeg mig bare til vand. I weekenderne er min træning skruet anderledes sammen, her har jeg som oftest en længere “endurance-ud i det blå-tur” på mellem 2,5 og 3,5 time den ene dag, og en tur med lidt mere intensitet på ca. 1,5 time den anden dag.

I weekenderne træner jeg ude på min gravel, enten på landevejen eller på grus i skov og ved strand. Disse længere ture kræver lidt mere “bund” i det jeg indtager, og jeg er rigtig glad for ENERGY SNACK, der giver følelsen af at få “noget at spise”. Min favorit er varianten med kakao, der smager skønt af havregrynskugler, og hvem vi ikke gerne have lommen fuld af dem?? Dertil 2 dunke - én med CARBO RACE og en med vand.

Til sidst på turen har jeg erstattet “panik-gels” med POWER CHEWS. De er lettere at dosere over en længere del af turen, de fedter ikke ud over det hele, de kan deles, de smager godt og har iøvrigt en lækker konsistens der ikke skal tygges for meget undervejs.

Jeg kan godt lide colavarianten, men jeg foretrækker frugtmix med forskellige smage i den samme pose.

 

Et typisk weekend-kit

Består af således af følgende lørdag og igen søndag: 2 dunke - den ene med CARBO RACE 1 ENERGY SNACK 1 pose POWER CHEWS Dog er det ikke altid jeg får brug for CHEWS på den korte tur. De ryger dog tit med i lommen som ekstra belønning, da en søndagstur med trætte ben og Z3-intervaller godt kan kalde på lidt ekstra forkælelse ;-).

Som det sidste i min beholdning af produkter har jeg RECOVERY SNACK og PROTEIN SNACK, dem bruger jeg lejlighedsvis efter træning, men også ind i mellem som eftermiddags snack på de sene dage på jobbet. Begge mætter rigtig godt, og især RECOVERY SNACK kan faktisk godt række til to sene eftermiddage bag computeren på kontoret.

Begge varianter går iøvrigt glimrende sammen med en god kop kaffe.

Som det ser ud pt. er min træning planlagt med blokke på 3 uger efterfulgt af en restitutionsuge, og mit ugentlige forbrug ser nogenlunde sådan her ud:

4 dunke med CARBO RACE -ELEKTROLYT 2 x CHEWS 2 x ENERGY SNACK RECOVERY SNACK / PROTEIN SNACK efter behov og lagerbeholdning ;-)

Sluttelige må jeg blankt erkende, at jeg overhovedet ikke har regnet på mit præcise energibehov.

Min træning er ikke et slankeprojekt, og jeg går efter det, der fungerer godt for mig, og efter hvad der giver mig en god fornemmelse af energien til min træning, for som jeg indledte med, træner jeg med GOOD VIBES ONLY, og i den henseende fungerer PUREPOWER rigtig godt for mig.

 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar