Det populære Protein

Oprettet d. under Fagviden

Det populære Protein

Nu har vi i de sidste mange blog-indlæg bevæget os omkring kulhydrats forskellige evner og vigtigheden af det. Nu er turen kommet til protein, der er et mindst ligeså komplekst felt som kulhydrat. Jeg giver også mit svar på om vi bør gøre ligesom folk, der styrketræner og spise diverse barer og drikke lige efter vi har trænet.

 

De fleste har måske hørt udtrykket om, at vi ”nedbryder” kroppen når vi træner, for så i restitutionsfasen at genopbygge den. Da musklerne primært består af protein betyder det, at når vi træner så nedbrydes der protein. Igennem kosten indtager vi så igen noget protein, som så genopbygger primært musklerne. Heraf kommer også udtrykket at protein er kroppens ”byggesten”. Der sker derfor både en nedbrydning af protein når dyrker udholdenhedstræning og/eller styrketræning. Af samme årsag fandt Tranopolsky også i sit stude fra 1988, at løbere også behøvede mere protein end inaktive mennesker. Lemon og Mullin (1980) har også fundet at der sker en større proteinnedbrydning, hvis man har lave muskelglykogen-niveauer.

 

Ligesom med energiindtaget er protein-balancen også et relativt nemt regnestykke. Proteinsyntesen (dvs. indtagelsen og omdannelsen af protein) minus Protein-nedbrydningen, giver den samlet proteinbalance. Hvis der skal forgå en muskeltilvækst, så skal proteinbalancen være positiv. Dog skal det siges at langt de fleste i den vestlige verden, får mere end rigeligt protein i deres kost og derfor har langt de fleste, en positiv proteinbalance.  

 

Men giver det så overhovedet mening at indtage protein lige efter træning?
Til det spørgsmål er jeg nød til at komme med et halvlunkent svar... Det tyder meget på at det har en positiv effekt at indtage protein lige efter træning, men et meta-analyse af studierne inden for det område, viser både at det ikke har en effekt og at det har en effekt. Nogle få viser endda, at det har en negativ effekt. Dog har alder og træningstilstand også en lille indvirkning for omsætningen af protein. Yngre mennesker har derfor en lidt større effekt af timing end ældre (Naomi et al. 2012). Det ligner også at trænede inden for styrketræning, har et kortere åbent vindue, end utrænede (Tang et al. 2009).

 

Personligt så spiser jeg ofte en Protein-snack efter en omgang styrketræning, da det i langt de fleste studier ligner der i hvert fald ikke sker noget negativt ved at indtage protein lige efter træning. Jeg tror derfor mere på at det enten ikke har nogen effekt eller en positiv (og håber og tror nu mest på det har en positiv). Man skal dog sørge for at indtage noget kulhydrat samtidig, da insulin sørger for at protein´et kan komme ind i muskelcellen.

 

         

 

 

Daniel Nykvist Larsen: Bachelor in Sports and Health.

Instagram: (LINK)

 

Referencer:

Resistance training alters the response of fed state mixed muscle protein synthesis in young men, af Tang et al.  2009.

Protein supplementation augments the adaptive response of skeletal muscle to resistance-type exercise training: a meta-analysis af Naomi et al. 2012

Effect of initial muscle glycogen levels on protein catabolism during exercise af Lemon og Mullin, 1980

Influence of protein intake and training status on nitrogen balance and lean body mass af Tranopolsky, 1988


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar