Hardcore træningsferie i Nice

Oprettet d. under Race

Frankrigs bjerge er legeplads for trænede atleter og ikke et sted for novicer. Frankrig er garant for udfordrende stævner, dette gælder også Im Nice og Xterra France, La Marmotte, Alpe D´Huez Triatlon, stævner jeg selv har deltaget i.

Er man en rutineret rytter som jeg, men på udkig efter en ekstra udfordring, er dette så absolut stedet at boltre sig.

Det er fjerde gang jeg er på træningslejr i vinterferien og jeg har altid haft det skønneste forårsvejr hernede. Denne uge er ingen undtagelse, solskin det meste af tiden og 14-17 grader. Jeg fik trænet ca. 5 timer hver dag, hvor der også indgik 10km. løb langs promenade 3 af dagene.

2 af de 4 rejser jeg har været på i feb., havde jeg min landevejscykle med og trænede på IM ruten, som min mand deltog i sommeren 2014.

Jeg nærmer mig de 53år, men når jeg er i mit rette element føler jeg mig bare som en på 17.

De sidste to gange har vi haft vores MTB med, for primært at køre i bjergene og træne teknik i det franske terræn. På nær nogle enkelte elite MTB hold og nogle franske downhill og enduroryttere er vi faktisk mutters alene om at hygge os på MTB i de franske bjerge. Man forstår det ikke rigtigt, men som en fransk triatlet engang sagde til mig, han syntes det var for koldt at cykle ude før april - Say what!!!!

Jeg indrømmer det blankt, det er ikke nemt at finde egnede MTB ruter hernede. Lige som man tror at ruten er til at køre, kommer der en enduro /downhill nedkørsel med de mest sindsyge klipper og snævre switchbacks. Når man leder længe nok, som vi gjorde sidste gang vi var hernede, finder man dog egnede ruter til vores niveau samt formål.

DAG 1-3 SOSPEL

Sospel ligger ca. 44 min. kørsel mod nord/øst fra Nice. Området er især kendt for at være enduro heaven. Man kan parkere lige i udkanten af byen. Inde i byen findes et kort med de forskellige ruter, man bør dog holde sig fra sorte og røde ruter, eller være forberedt på en ordentlig vandretur i ny og næ, når terrænet bliver for krævende. Her kan man virkelig få kørt sig nogle gode højdemeter. Skiltene er faktisk ikke særligt store og tydelige, så vi kom let på afveje, men hvad pokker det er bare ekstra km. i banken. Dog skal man være observant, ser man ikke et skilt længere, er det nok fordi man er kørt forkert og så må man vende om. Godt at man har masser af Purepower energipulver i drikkerygsækken og Purepower energy geler i lommen, så man ikke går kold undervejs

Rute 1 og 8 kan køres uden de store problemer, hvis man altså ikke er bange for lidt stejle op og nedkørsler, samt at køre på klipper og sten. Vi kørte også rute 2 samt det meste af rute 5. På rute 2 var der dog en vild sektion, som vi valgte at gå, vi måtte også lige krydse et vandløb. På rute 5 droppede vi den sidste nedkørsel og valgte i stedet for at køre ruten baglæns. Vi fandt en sjov stenet sektion, som vi kørte frem og tilbage et par gange.

DAG 4 PARC DE VALMASQUE - ECO PARK (NÆR ANTIBES)

Dette er en park for hundeluftere, løbere og MTB´ere. Selv om skolerne har lukket i uge 8 hernede, så var det dog intet problem at finde plads til at køre i parken på en hverdag. Der er suveræne singletracks med mange sjove sektioner, den ene kalder de selv “rollercoaster” og den snort sig på den vildeste måde. Opkørslerne er kortere men man kan så absolut få pulsen i vejret, samtidig med at man skal holde balancen på vej over rødder og klipper.

DAG 5 OG 6 AZUR BIKE PARK OG ROCK D´ AZUR RUTEN - FREJUS

Rock D´Azur kaldes Europas største MTB mekka, et event der foregår i oktober måned. Det er en cykelfestival / messe med alle mulige konkurrencer, inklusiv en konkurrence i MTB tandemkørsel, samt det uoffcielle VM i MTB tandem med ca. 180 cykler til start. Min mand har længe drømt om at bygge os en tandemcykel, så vi kan deltage i Rock D´Azur. Området her benyttes ellers af motorcrossere, downhillryttere og sportsfolk som os med brødmotor og der er masser af bjerge at boltre sig i.

Siden vi var her sidst, har de fået etableret nogle officielle downhill ruter. Information findes på Azur Bike Park, der alt fra blå-rød-sort og hvide spor. Hvor blå er den nemmeste og hvid den sværeste. Der er en truck som transporterer ryttere op til toppen af de stejleste bumpede grusveje, men man skal booke plads på forhånd, da der kun er plads til 5 ryttere af gangen.

Rune og jeg kørte op til toppen på cykel de første 3 gange, men havde kvaler på de stejle stigninger, hvor vi var helt nede i væltepeterfart. Eminent træning som ville være absolut no go for en doven downhill rytter med tung cykel. Vi kørte ned af blå rute, som var vild nok for os. Vi fik virkelig flyttet vores grænse på disse ture ned af de smalle og stejle switchbacks med løs grus og sten.

Bagefter røg vi over på rød rute ned mod bunden. En rigtig downhill sektion med bunny jumps og en stejl rock garden som vi også kørte. FOR VILDT! siger jeg bare. De næste tre ture var vi heldig at få et lift med firehjulstrækkeren og gutterne med deres downhill cykler.

De var imponeret over den lave vægt på vores hardtails ;) Det gik ikke meget hurtigere i bil end på cykel. For hver gang blev turen ned lettere og lettere, til sidst tænker man næsten “Piece of Cake”. Hold da helt mund, hvor var det sjovt. Jeg nærmer mig de 53år, men når jeg er i mit rette element føler jeg mig bare som en på 17, så jeg må hellere blive hernede. :)

På sjette dagen ville min mand så gerne finde den berømte nedkørsel La  Decente Du Fournel. Den vildeste stenede MTB nedkørsel i Rock D´Azur, som også køres af Tandem teams. Vi kørte ruten 5 fem gange og først sidste gang lykkedes det os at komme ned af den uden et stop undervejs. Med mindre man er lokal helt her i området, fatter jeg simpelthen ikke hvordan man kan køre den på tandem. Igen fik vi virkelig flyttet en grænse eller to.