3 gode crawltips til din svømmetræning.

Oprettet d. under Race

3 gode crawltips til din svømmetræning.

3 GODE CRAWLTIPS TIL DIN SVØMMETRÆNING

Svømmetræning tips af Jakob Carsten tidligere OL deltager

 

I svømning er teknikken en rigtig vigtig del af træningen. Hvis ikke der er fokus på den, går rigtig meget energi spild i vandet. Vi skal være gode venner med vandet, forstået på den måde, at hvis bare man pløjer igennem vandet med arme og ben og ikke trækker luft ind på det rigtige tidspunkt, så er der meget energi spildt og du er sikkert ikke kommet ret langt eller hurtigere frem i poolen eller hvor du svømmer. SÅ, hvis du derimod, får arbejdet med din teknik, og din vejrtrækningen, rotation, arme og ben, bliver sat sammen på den rigtige måde, bliver din svømning meget mere økonomisk og hurtigere for dig, både i træningen og til stævner.

 

Nedenfor kommer jeg med nogle af mine bedste råd du kan starte med at have fokus på i din svømmetræning.  Det er også meget vigtigt at sige, øvelserne skal laves roligt og kontrolleret. Her gælder ikke om at skynde sig. 

1. Vejrtrækningen 

Vejrtrækningen er det allerførste der skal kigges på til ens svømmetræning. Den skal komme på det helt rigtige tidspunkt i forhold til isæt af armene og rotationen i skulderne, for ellers vil vejrtrækningen faktisk bremse din rytme og fremdrift.

Øvelse 1: Træn dig i at trække vejret til både højre og venstre side i din træning. Det kan være vejrtrækning hver 3-5-7 arm tag.

Øvelse 2: Udblæsning af luften under vandet (gennem næse og mund) er også meget vigtig, hvis dette ikke gøres inden næste vejrtrækning. Øv dig i at puste lidt luft ud hver gang du sætter en arm i vandet, derved gør du klar til at få nyt i frisk luft ind. Pust aldrig alt din luft ud! Dette vil gøre din næste vejrtrækning meget lang og anstrengende.  

 

Har du læst vores blogindlæg om udstyr til svømning? 

https://www.purepower.dk/powerblog/158-vigtigt-svoemmeudstyr/

2. Rotation

Rotation i skulderne er den måde man overfører kræfterne på og mindsker modstanden i vandet.  Rotationen sker omkring ens egen rygsøjle. På den måde undgår man, at svømme som en slange i vandet. 

 

Øvelse 1: Lig dig på maven med armene langs siden og flyd, brug benene en lille smule for at holde dig oppe.  Hovedet/nakke skal være afslappet – begynde at rotere stille og roligt i skulderne. Nu skal benene bruges lidt mere. Når den ene skulder kommer op over vandet, trækker du luft ind til den side.  Øv dig i at trække luft ind i både højre og venstre side.  Senere kan øvelsen udvides.

 

Øvelse 2:  Denne øvelse er en du kan træne på land i  fitness centeret, derhjemme eller hvor du lige har plads og et spejl.  Du skal bruge et kosteskaft eller lign. Tag fat på skaftet med begge hænder foran dig, hvil det på hovedet. Nu skal der være 90 grader ved albuen.  Bøj dig forover med skaftet foran dig og begynd nu at rotere med skaftet.

Øvelse 3: Brug en centersnorkel i din træning. Den hjælper dig med at holde fokus på rotation i skulderne, isæt af armene og den styrker også din vejrtrækning. 

3. Balance i vandet

Balancen i vandet er også en gode måde at få bedre kontakt med vandet. Og som jeg skrev tidligere, gælder det om at være gode venner med vandet. Gode core øvelser på land er en daglig del af svømmetræning for elitesvømmer. Det hjælper på god balance i vandet og kraftoverførsel i vandet.

Øvelse 1: Svøm ben på siden med armen tættes på bunden fremme. Hoften skal op i vandoverfladen, håndfladen ned mod bunden, spænd op i maven (navlen ind til rygsøjlen) Og vejrtrækningen sker ved jævnligt at rotere hovedet op mod loftet.    

 

Øvelse 2:  Næsten magen til øvelsen under punktet Rotation. Men her skal du bruge den ene arm mens den anden ligger roligt langs siden. Isætning af armen sker lige foran hovedet og ud i skulder bredde. Vejrtrækningen sker til modsatte side af den arm du bruger og mens du rotere. Husk at bruge dine ben og spænd op i maven (navlen ind til rygsøjlen)

Dette er bare nogle af mange øvelser der kan bruges til at blive bedre til at svømme. Men husk, der skal træning til før det bliver bedre.

Rigtig god træning derude.

 

Jacob Carstensen

”Consistency is the key”


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar