4 hurtige tips til sundere kostvaner

Oprettet d. under Fagviden

Når man begynder at løbe er det rigtig vigtigt at spise sundt og varieret. Det kan være svært for mange, men de officielle kostråd giver et godt overblik over, hvad man skal spise og hvad man ikke skal spise. Det betyder ikke, at man skal begynde at veje og måle sine måltider ned i små detaljer. Det betyder derimod, at det er vigtigt at tænke over, hvad man putter i munden. Herunder vil jeg komme ind på nogle af de væsentlige kostråd, der også er nemme at følge.

1.Spis frugt og mange grøntsager

Som de fleste ved, er det vigtigt at spise en masse frugt og grønt. Det anbefales, at man spiser 600 g frugt, hvor mindst halvdelen er grøntsager. En pære eller en stor gulerod en omkring 100 g. Nogle af de gode grøntsager, der indeholder en masse vitaminer og mineraler er bl.a. broccoli, blomkål, bønner mm. For mange er frugt og grøntsager træls og kedelige, men det handler egentlig om at spise det man bedst kan lide og at variere tilberedningen af de forskellige frugt og grøntsager.

2.Vælg fuldkorn

Hvis man gerne vil tabe sig, er dette kostråd en rigtig god idé at følge. Først og fremmest er det nemt at finde de madvarer, der indeholder meget fuldkorn, da man bare skal gå efter fuldkornsmærket. Fuldkorn indeholder rigtige mange vitaminer og mineraler, men også mange kostfibre. Kostfibrene giver en god mæthedsfornemmelse, hvilket gør, at man ikke spiser så meget. Det anbefales, at man spiser mindst 75 g fuldkorn. Det svarer ca. til en lille portion havregryn og et stykke fuldkorns rugbrød til frokost.

3.Spis mindre mættet fedt

Det er vigtigt at indtage fedt i løbet af dagen. Der er desværre bare mange, der får for meget mættet fedt i form af smør, margarine, mælk, ost osv. Bl.a. ved at skære ned for de mættede fedtstoffer og i stedet have fokus på de umættede fedtstoffer som rapsolie, olivenolie, avocado, og nødder, kan man sænke risikoen for forskellige livsstilssygdomme. Gå efter nøglehulsmærket, når i køber ind, da disse varer indeholder mindst mættet fedt.

4.Drik vand!

Dette er et af de vigtigste og endda også et af de nemmeste kostråd at overholde. Vand er vigtigt for mange ting. Ved at opnå en væskebalance stiger dit energiniveau og du vil derfor føle et hvis overskud på løbeturen. Et stort glas vand kan hjælpe dig med at opnå en mæthedsfornemmelse. Hvis man føler sig sulten, kan det ofte være fordi, at man mangler væske og derfor er det vigtigt at drikke rigeligt med vand. Derudover kan vand hjælpe dig med at blive mere fokuseret på arbejde. Hvis man har drukket for lidt  i løbet af dagen, kan man føle sig træt og ukoncentreret på arbejdet, her kan det også hjælpe et drikke et glas vand eller to. 

 

Michael Knudsen 

Web: www.knudsenrunning.com

Facebook: Knudsenrunning

Instagram: Knudsenrunning


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar