Hvad er maltodextrin, fruktose og glukose

Oprettet d. under Fagviden

Maltodextrin, glukose, fruktose, isomaltulose ja… der står mange forskellige og mærkelige navne i ingredienslisten på energiprodukterne. Men hvad kan de og hvad i alverden er de vigtige for? For sukker er vel, ja... bare sukker… Så man burde vel egentlig kunne køre bare på cola og vingummibamser? Eller kan man…?

 

Til begge de overstående spørgsmål kan man egentlig både svare ja og nej. Det skyldes at overordnet set har vi kulhydrater, som er en betegnelse for alle sukker-arter. Alle sukker-arter er sammensat af kul, hydrogen og ilt, det er dog hvordan atomerne i disse er sammensat, som gør hele forskellen.

 

Først og fremmest kan man kategorisere disse sukker-arter som enten mono- (en), di (to)- eller poly (flere)-sakkarider. Monosakkariderne er simple og består kun af én slags ”sukker”, f.eks. glukose, fruktose er mono-sakkarider. Sætter man to monosakkarider sammen, så får man et disakkarid.

Et polysakkarid (som maltodextrin er) består af en længere sammensætning af sukkerformer og derfor bliver atomkæderne i disse også meget længere. kilden består sådan set af flere glukose-molekyler, som er sat sammen i en ekstrem lang kæde. 

 

Det gode ved glukose og fruktose er netop, at de har kortere atomkæder og er nogle af de såkaldte monosakkarider. Dette betyder også at de er lette for tarmen at optage da der ikke skal bruges nogle enzymer til at ”klippe” dem over i mindre dele. Hvad der er specielt ved disse to er at de bruger hver sin transportør til at komme over tarmvæggen og over i blodbanen. Glukose bruger noget som hedder SGLT-1 (sodium-glucose-linked-transporter 1) og fruktose bruger noget der hedder GLUT 5 (det mener man i hvert fald og men evidensen er ikke så god endnu at det står i lærebøgerne) til at komme over tarmvæggen og ind i noget der hedder tarmens interstitium. Derefter bruger de begge igen GLUT 5 (formoder man) til at kommer over i blodbanen.  

For at gøre det lidt mere komplekst, så lad os også kigge lidt på det disakkarid som Carbo Race Elektrolyt serien indeholder. Denne indeholder nemlig isomaltulose, som det er et disakkarid. Det betyder også at det er sammensat af to forskellige mono-sakkarider og for isomaltose, er det så glukose og fruktose som så er kædet sammen. Den skarpe læser har måske hørt at sukrose også er sammensat af glukose og fruktose og er det så ikke det samme?
Og nej det er det heldigvis ikke!

Sukrose er sådan set bordsukker vi har stående derhjemme… og forskellen på isomaltose og sukrose er bindingen imellem glukosen og fruktosen (man tænker ikke en binding kan gøre så stor forskel, men det gør den!) For den bevirker b.la. at isomaltose ikke kommer til at smage ligeså sødt som bordsukker, hvilket nok er meget rart for de fleste, at det man skal til at drikke ikke bliver alt for sødt, når man er ude at træne. Mere teknisk har det den gavnlige effekt at optagelseshastigheden bliver en smugle lavere og derfor får man et mere kontinuerligt flow som får blodsukkeret til at blive stabilt.  

Derimod er det gode ved maltodextrin at ”man får mere for pengene” dvs. der er længere atomkæder og der derfor også er flere atomkæder pr. indtaget gram.

  

Netop af samme årsag har man også set, at maltodextrin er rigtig godt under langvarigt arbejde da man netop kan få rigtig meget sukker ind pr. indtaget gram. 

 
Derfor giver det god mening at energipulver indeholder forskellige slags kulhydrater, så man kan spille på hele paletten under konkurrencerne!

 

Hos PurePower tilbyder vi to forskellige energipulver, som er designet ud fra ovenstående principper om at bruge forskellige kulhydrater til en energidrik. Carbo Race Elektrolyt og Carbo Race Citrus er begge energipulver med maltodextrin, fruktose og isomaltulose. Vi tilbyder også en ren maltodextrin drik, som mange bruger til at lave deres egen energidrik. Du kan læse mere om den neutrale maltodextrin drik her.

Det eneste man skal være opmærksom på ift. Purepowers energipulver er at de ikke indeholder ren glukose og derfor oplever man nok ikke det samme ”boost” om man kan få ved andre. Derudover så skal man også huske at drikke fra starten og ikke først når man er ved at gå kold, for så bliver det svært at komme igen (her vil en gel være bedre). Men til gengæld får du den smarteste løsning, hvis du altså husker at begynde at drikke fra starten af dit race eller din træning!

 

Sådan laver du din egen energidrik. 

 

Du kan bruge vores Carbo Race Neutral til at blande din helt egen energidrik. Vores maltodextrin er nem at blande med f.eks. saftevand (uden sukker) eller en elektrolyt tab. Flere PurePower ambassadør bruger vores rene maltodextrin pulver til at blande deres egen energidrik, da det er forskelligt hvor stor en mængde af sukker man har brug for.

Hvis du ikke gider at nørde rundt i opblandning og bare vil have en energidrik som smager godt og som fungere kan du vælge vores andre Carbo Race produkter. (læs mere her)

Så ja man kan godt køre på cola og vingummibamser, men det er langt fra den mest optimale og effektive måde at tilføre sig selv energi under konkurrence…

Daniel Nykvist Larsen: Stud. Cand. Scient. I Humanfysiologi.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar