PGC- af hvad for noget?!?

Oprettet d. under Fagviden

 

Som følge af træning dannes der flere mitokondrier inde i muskelcellerne. Disse er ret så vigtige for at kunne præstere, det er nemlig her energien dannes, således at vi kan blive ved med at arbejde. Så når du tænker ”Så hårdt/hurtigt kunne jeg ikke køre tidligere” så er det b.la. pga. en øget volumen af mitokondrier, der gør arbejdet. Det skal dog siges at det kun er ved aerobt arbejde (dvs. arbejde hvori der indgår ilt), hvor de har deres funktion.

Men kan man booste denne dannelse af mitokondrier og i så fald hvordan gør man det?

Det er her proteinet PGC-1α kommer ind i billedet, det er nemlig med til at stimulere signalerne, der skal til for at danne flere mitokondrier. Foruden at stimulere til mitokondriel biogenese kan PGC-1α også øge oxideringen af fedt og angiogenese (dannelsen af blodkar).

Der kan dog også foreslås en måde hvortil der kan ske en stimulering af PGC-1α. Dette kan ske ved at øge Calcium udskillelsen i muskelen og dette kan gøres ved at påbegynde træning i kalorieunderskud. F.eks. kan dette gøres ved at træne før morgenmåltid. Dette vil have den påvirkning at ens præstation vil blive markant forværret og oplevelsen af træning kan være mere anstrængende. Så derfor skal man ikke forvente at kunne sætte ny pr. (hvilket de færreste nok også gør ved morgen-træninger…)

Derudover vil indtagelse af en 200mg koffein drik inden et træningspas kunne medføre en større calciumudskillelse og oplevelsen af træning vil muligvis forbedres.

Disse træningspas bør udføres ved lav absolut intensitet og have en lang varighed, således at calciumudskillelsen, signaleringen og proteinaktiviteten forbliver høj over lang tid, så atleten i teorien danner de bedste rammer for positive adaptationer.   

Dette er et meget kompliceret felt og det er da også nogle af de steder som der stadig bliver arbejdet på inden for forskningsverdenen. Så tøv ikke med at spørge ind (dog med chance for at svaret bliver ”det ved man ikke endnu”). Ellers kan specielt den første af de to referencer anbefales (selv om den kan være svær at forstå…)  

Referencer:

 

Baar, K. (2014). Nutrition and the Adaptation to Endurance Training. Sports Med.

Chan, M. C., & Arany, Z. (2014). The many roles of PGC-1α in muscle — recent developments. Metabolism Clinical & Experimental .


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar