The Mean Fat-Machine!

Oprettet d. under Fagviden

Næsten alle har det og endda nogle eliteatleter døjer med det… De lidt for store fedtlagre, som har gjort sit indtog rundt omkring i og på kroppen. Man vil gerne af med dem og hvordan gør man så det? Igen er det i teorien ret simpelt og i praksis ret så svært at udføre.

Det er vigtigt at pointere, det ikke er muligt at opnå en fedtprocent på 0%. Dette skyldes at hjernen primært består af fedt. Så om muligt kan man se trimmet ud med en sådan procent, men så er der til gengæld ikke mange brikker at flytte rundt med. Når fedt procenten for langt ned under ca. 5% så vil kroppen også begynde at benytte protein (dvs. musklerne) som substrat, hvilket heller ikke er at foretrække.

Når det så er sagt, har lagt de fleste af os rigeligt med fedtdepoter og har en fedtprocent på ca. 10-12%, hvis man er relativt trænet og er mand. Normalen for mænd ligger derfor højst sandsynligt omkring 15-20%. Men hvordan skiller man sig så af med noget af det fedt?

Der er flere forskellige måder hvorpå dette kan gøres. Det er fundet at den største fedtforbrænding under arbejde sker ved ca. 66% af VO2max, som vil være tæt på det samme som 66% af ens makspuls. Men det er under arbejde!

Det er derfor vigtigt at holde sig for øje at kroppen vil benytte fedtdepoterne først, hvis man er i energiunderskud. Det er derfor mere vigtigt generelt at være i energiunderskud, end blot at forbrænde fedt under arbejde. Derfor vil det være en bedre ide at træne intenst, således at der forbrændes en masse energi og man derved kommer i større energiunderskud. Så kommer den svære del blot at sørge for man får fyldt sine muskelglykogendepoter op, samtidig med at man ikke spiser så meget at man kommer i energibalance igen.

Det kan derfor være en ide at lave meget intense intervaller, hvor der bliver brændt noget energi af for så i pauserne at arbejde ved ca. 66%.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar