Svømning

Elitesvømning kan både være en eksplosivsportsgren men også en udholdenhedsport. Elitesvømmere træner ofte to gange om dagen, om morgen og om aftenen. Grunden til svømmere kan træne flere gange om dagen, flere gange om ugen, er fordi kroppen ikke bliver slidt på samme måde som f.eks. løb, fodbold eller håndbold. Selvom kroppen ikke bliver slidt skal den bruge enormt meget energi på at kæmpe sig frem og tilbage i vandet. Er du selv svømmer? så kender du måske til den evige trang til mad. En meget sulten svømmer ved navn Michael Phelps som offentligjorde hans diæt til OL i 2008. Her skulle den amerikanske herre spise omkring 12.000 kalorier om dagen for at holde sit energi-niveau i top. Du prøv at mål dit eget energiforbrug (Link)

Ambassadøren fortæller. 

Jacob Carstensen – Triatlet (tidligere OL deltager) 

Jacob har deltaget ved tre olympiskelege (96, 2000 og 2004) VM vinder på 400 m fri på kortbane.

Hvornår bruger du energiprodukter?

Energiindtag i min daglige træning:

 

I min daglige træning brugte jeg altid energidrik/bar for at få det bedst ud af mine træninger. Jeg havde typisk 2 svømmepas om dagen + 1 x dryland/styrke inden svømmetræningen om aften. Og specielt når jeg havde haft en lang dag i skole eller på arbejde, havde jeg brug for, at jeg fik den rigtige energi i min træning.
Morgentræning: 1 dunk med energidrik var altid ved min side.
 
Efter morgentræning: Recovery drik/proteindrik/proteinbar og/eller morgenmad
Aftentræning: 1 dunk med energidrik og engang imellem en proteinbar efter træningen.
 
 
Energiindtag til stævner:
Til alle mine store stævner DM, EM, VM og OL havde jeg altid en drikkedunk med let blandet energidrik og en med alm vand. Dem gik jeg altid og sippede lidt af for hele tiden at være hydreret nok.  
Jeg benyttede også gels, specielt lige efter et løb tog jeg en, inden jeg gik ned og svømmede restitution. Her var det lidt forskelligt, om jeg så havde vand eller en drikkedunk med let blandet energidrik. Og her var det en stor hjælp, da jeg ofte svømmede mange løb til stævnerne i Danmark. 
- Drikkedunk med let blandet energidrik var den kombination, jeg kom frem til, jeg bedst kunne lide til stævner. 
- Én gel efter næsten alle mine løb – specielt når jeg havde flere løb i et stævneafsnit. 
 
I dag bruger jeg produkter fra danske PurePower i min daglige træning, som i dag også indeholder cykling og løb.
Afhængig af træningslænge (timer) har jeg min PurePower drikkedunk fyldt med Hydro tabs eller energidrik. Specielt på lange cykelture kan jeg mærke at, jeg kan opretholde mit energiniveau og kan køre træningen bedst muligt.
Cykeltræning:
  • Kort træning (under 1 time) 1 drikkedunk med vand eller PurePower Hydro tabs, uhmm…. love them!! J
  • Mellem lang træning (3 timer) 1-2 drikkedunke med energidrik / Hydro tabs + 1-2 gels.
  • Lang træning (4+ timer) 2 drikkedunke med energidrik + 23 gels + 1 bar / 1 Hydro tabs rør med energi pulver i, som kan bruges til refill ved pitstop.  Let og fylder ingenting i lommen. 
 
Efter træning bruger jeg Recovery/protein, og jeg sammensætter det gerne i en smoothie med blandet frugt og mandelmælk.
 

 

Facebook: Jacob Carstensen

Instagram: @jacobcarstensen


 

Jacob Carstensen´s yndlings produkter