Hvad er elektrolytter egentlig?

Oprettet d. under Nutrition

Elektrolytter er egentlig et udtryk, som bliver anvendt i lægevidenskaben. Helt præcist er elektrolytter ioner, men de fleste kender dem som salte. Salte som natrium (Na+), kalium (K+), klorid (Cl-) og magnesium (Mg2+).

Det er vigtigt, at man er opmærksom på, at væske- og saltbalancen er to vidt forskellige ting. Man kan drikke alt det, man vil, og stadig være dehydreret og dermed underpræstere, hvis ikke ens saltbalance er i orden. Når man sveder, mistes næringssalte (elektrolytter). Hvis ikke disse bliver erstattet, vil musklerne i løbet af få timers høj aktivitet i varmen miste deres optimale arbejdsevne, hvilket ofte ender i kramper. 
 
Vidste du, at hvis man opholder sig i varmen i mange dage inden racedag og ikke indtager salte, så har væsken ikke noget at binde sig til, og man vil konstant gå og være dehydreret.
 
Omkring 60 %af kropsvægten er væske, hvilket hos en person på 90 kg udgør ca. 54 kg. Selve den totale væskemængde er helt afhængig af kroppens mængde af muskelvæv og fedt. Muskelvæv indeholder meget væske forhold til fedt, som indeholder ganske lidt væske.

 

Hvor kan man få sine elektrolytter fra?

Igennem kosttilskud kan du få den mængde elektrolytter, kroppen har brug for. Hos Purepower tilbyder vi produkter, der gør det muligt for dig at få dine elektrolytter på to forskellige måder.
 
Hydro og Hydro Plus
Hydro er en brusetablet som gør det nemt at blande sin egen sportsdrik med elektrolytter. Hydro tabs bliver ofte brugt til spinning eller kortere træningsture når der ikke er behov for energipulver. Hydro hjælper med til at styre/genoprette kroppens væskebalance før, under og efter træning/konkurrence. Forskellen på Hydro og Hydro plus er at (plus) udgaven indeholder også koffein, hvilket vil øge forbrændingen og give brandstof til hjernen. Hydro er en almindelig elektrolyt tab, uden kunstigefarvestoffer. Læs mere om Hydroog Hydro Plus her.

 

 

Carbo Race Elektrolyt
Vores Carbo Race Elektrolyt serie indeholder også elektrolyt sammen med to kulhydrat kilder. Skal du ud på længere træningsture kan det give god mening at have noget energipulver i drikkedunken, som også indeholder elektrolyt. Du kan læse mere om vores energipulver og hvorfor vi har to forskellige kulhydrater i vores energipulver her.

 

Hvornår og hvor meget salt skal jeg indtage elektrolytter? 

Er du "salt sveder" skal du bruge mere salt end andre. Hvordan tester man så det? Den helt simple måde er at træne i en sort bomuld trøje og give den gas på landevejen for så at hænge trøjen til tørre. Efter noget tid kan du se større eller mindre salt områder på trøjen. Er der meget hvidt på den sorte trøje, sveder du meget salt. Det mest optimale ville være at få testet det. Men det er langtfra nødvendig som motionist.  
 
Som vi tidligere har kigget på så påvirkes præstationsevnen ved dehydrering, men lige præcis hvornår og hvor meget er der ikke klar evidens for. Men når man op på mere end 3% af ens kropsvægt i dehydrering, så tyder det på at det påvirker præstationsevnen negativt. Dog ligger de flestes maksimale svedrate på omkring 2-2,5 liter per time og den maksimale svedrate vil man godt kunne nå op under sådan en time (selv om der selvfølgelig er mange faktorer, der spiller ind). Er man derfor en mand på 75 kilo, med en maksimal svedrate på 2,5 L/time, så vil man allerede til slut i en spinnings-time, formegentlig begynde at mærke ens præstationsevne falder og der ville det derfor give mening at drikke noget undervejs. Skal man derfor have en 2-timers spinning-time, hvor man gerne vil give gas begge timer, så kunne det bestemt give mening at drikke undervejs og både have elektrolytter og kulhydrat i sin dunk.
 
Under længervarende træninger (over en times intensiv præstation) / konkurrencer er tilførelsen af salte vigtigt, især når det er varmt. Om vinteren er det lettere for os at holde på saltene, da kulden holder og kølig og vi sveder derfor ikke lige så meget som om sommeren. Døjer du med kramper kan det være at du er dehydreret. Dehydrering skyldes væskemangel og her møder vi rigtig mange som fortæller at de drikke flere liter vand om dagen. Men glemmer at indtage salt igennem deres kost eller via kosttilskud.
 

Hvor meget skal man så indtage elekrolytter?

Den nødvendige mængde påvirkes af flere faktorer såsom temperaturen, dit salt nievau, derfor handler det enormt meget om at kende sig selv og under sin træning arbejde teste hvad der virker for en. Benytter man elektrolyt tabs anbefaler vi at man følger indstruktionerne på produktet.
 
Hos PurePower anbefaler vi at man overholde den maksimale dossering (4 tabs. pr dag) Vores tabs er er udviklet i samarbejde med nogle af Danmark´s bedste atleter inden for tri og landevejscykling. Det sikre os at vi har et produkt som smager piv godt og som fungere for kroppen. Læs mere om vores elektrolyt tabs her. www.purepower.dk/brusetabletter

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar