De fem største fejl til ens første Ironman!

Oprettet d. under Race

 

Det er race-week for stævnet, der om end ikke var, så havde en stor rolle i det opsving dansk triatlon har fået de sidste 7 år, nemlig Ironmandistancen i København.

Mange mener at de sværeste ved en ironmandistance ikke er at gennemføre løbet, men først og fremmest at komme til startstregen. Den påstand er undertegnet enig i! Så først og fremmest… Er du skadet, så lad være med at stille op og hvis du er heldig, kan du få rykket dit startnummer til et andet race eller til næste år. Det er en langt bedre løsning end at pådrage sig en skade, som man skal leve med de næste mange år.

Men den første reelle fejl sker allerede før løbet:

Carbo-loading. De fleste kender fænomenet carboloading dvs. hvor man indtager ekstra mange kulhydrater, for at booste sine muskelglykogen-depoter. Her begår mange dog den fejl først at begynde dette dagen før racet. I tidligere blogindlæg har vi inddraget resultater fra studier, som viser hvor lang tid det tager at optage de forskellige former for fødevarer. Disse vidste at det tager op imod 48 timer, hvis fødevaren har et lavt-glykemisk index. Derfor skal man allerede begynde på dette mindst tre dage før og gerne tidligere, for at vænne kroppen til at indtage primært kulhydrat. Det betyder ikke, at man kan skal spise mere i disse dage men blot udskifte nogle af ens fedt og proteinkilder med kulhydrat.

Lad dig selv være i god tid på racemorgen! Alle er i forvejen nervøse, så der er ingen grund til at øge spændingen fordi man er tidspresset og HUSK at afsætte rigtig god tid til at komme på toilettet før start, da det kan nemt komme til at tage 45 min – 1 time pga. lang kø. Du har helt sikkert lavet en plan og måske endda skrevet alt ned som du skal huske inden starten – følg den! – og husk, man er dum som en dør på sådan en dag, så gør alt så simpelt som muligt og hjælp dig selv!

Vær realistisk, specielt på cykel og løb! Pas på med at kør efter følelsen, for den siger ikke noget omkring hvordan du har det to timer efter. Det er nemt at lade sig rive med at stemningen og give den gas, men det får konsekvenser… måske ikke om to men så om fire timer. Har du ”kun” fået træner 8t/uge, så lad være med at køre som om du har trænet det dobbelte, det får konsekvenser og de er ikke rare!

 

Spis noget du kan lide!
De fleste går døde i gels under et sådan race og så har man tendens til, at lade være med at spise noget, hvilket bestemt ikke er hensigtsmæssigt. Derfor så varier gerne hvad du skal have og så find noget du kan lide. Det kan også være en fin ide at give sig selv ”gaver” i løbet af turen, for hele tiden at have noget at se frem til (men husk at chokolade godt kan smelte!)  

Salt og væske-indtagelsen er en stor årsag til at mange må udgå og med god grund. Det er meget individuelt hvor meget/lidt man skal have under race og det er en balance-gang, for får du alt for lidt, så ender du ikke over målstregen men på skadestuen og ligeledes hvis du får for meget. Er du i tvivl så gå efter indikationen på purepower´s emballager og er du meget større/mindre end en 70-75 kg. mand, så skru hhv. lidt op eller ned.

Og så forsøg så godt du kan at nyde det! Specielt de sidste 200m for de er svære at huske da man er (meget høj) på div. hormoner! – godt race herfra ! 😊  


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar