Kom godt fra start i 2021

Oprettet d.

Et nyt år er klar i kalenderen. Og du har de bedste intentioner. For julen blev som altid lidt for hyggelig, fed og inaktiv. Så nu skal de ekstra kilo af, og konditionen op i gear.

Derfor skal der mere gang i løbeskoene eller cyklen allerede straks efter nytår. Men hvordan får du det planlagt, så du ikke ender med at køre sur i det, og droppe ud at dit træningsprogram efter en uge eller to.

Læs med, og find ud af, hvordan 2021 kan blive året, hvor du får succes med din træning.

Vi har prøvet det alle sammen. Haft de bedste intentioner og lagt de mest ambitiøse planer. Og alligevel står cyklen eller løbeskoene atter og samler støv, når der er gået et par uger.

For som så mange andre nytårsforsætter, går motivationen fløjten, når vi er kommet lidt ind i januar.

For det bliver hurtigt til en sur pligt og sværere og sværere at komme afsted. Både fordi det er fysisk udfordrende, og oftest både er mørkt, koldt, vådt og blæsende, når du har tid til at træne.

Og måske allervigtigst: Fordi den forventede effekt ikke indtræder nær så hurtigt, som du havde forventet.

Så går der ikke længe, før undskyldningerne står i kø – og sådan bliver det enden på dine nytårsforsætter… Endnu en gang.

Rom blev ikke bygget på en dag!

Skal du have et anderledes resultat med dit nytårsforsæt om at få trænet noget mere, brændt nogle kalorier og kilo af og komme i bedre form?

Så har du først og fremmest brug for en helt anden mental tilgang til din træning.

For Rom blev ikke bygget på en dag – og forventer du, at du kan gå fra 0 til 100 med din træning fra den ene dag til den anden, ender du bare med at gentage sidste års kuldsejlede træningsprojekt.

Presser du dig selv max fra starten, bliver det ikke noget god oplevelse – hverken for din psyke eller din krop. Ja, faktisk kan du nemt ende med at få alvorlige skader af din træning, hvis du ikke starter op på en mere rolig og kontrolleret måde.

Start med at give dig selv nogle nemme sejre

Derfor er det en god ide at starte din træning ud på et meget lavere ambitionsniveau. Særligt hvis du ikke har trænet seriøst siden sidste gang, du rundede et årsskifte.

Start stille og roligt ud, og giv dig nogle mål, som du med lethed kan nå. Ikke at du skal sætte dem så lavt, at det kommer til at virke latterligt. Du skal stadig gøre en lille indsats, ellers kommer det ikke til at føles seriøst.

Start også gerne med kun at træne en eller to gange om ugen de første par uger. I stedet for lægge ud med at sætte baren højt, og gå efter tre-fire dage med træning lige fra start. For hurtigere at kunne se nogle resultater.

For selv om du godt ved, at du slækket lidt på kravene, når du sætter dine første træningsmål, får du alligevel følelsen af at have fået en sejr. Og det øger din motivation til at gå videre med din træning, og stille lidt højere krav til dig selv.

Så selv om du måske tænker, det er easy-peacy i starten, så hold igen, og være lige så forsigtig med de næste mål, du sætter. Det øger din succesrate, booster din selvtillid, og gør det pludselig meget sjovere at komme ud at løbe eller cykle. Også selv om det er møgvejr, mørkt og koldt.

Lad ikke din kostplan spænde ben for din træning

Udover at starte stille og roligt ud, fejre dine – om ikke andet, så mentale – sejre og så langsomt skrue op for tempoet, kan du også gøre en række andre ting, som gør det lettere at få succes med din træning.

Lad f.eks. være med at toppe dit træningsinitiativ op med en skrap slankekur eller særlig diæt, der skal støtte op om din træning. Ensformig eller kaloriefattig kost bliver hurtigt kedeligt, og gør det bare endnu mere surt at gøre noget godt for din krop.

Har du spist kylling 8 dage i træk, bliver den hurtigt tør og kedelig. Og har du udskiftet flere af dine daglige måltider med proteinshakes, kan selv din yndlingssmag ende med at hænge dig langt ud af halsen.

Gør i stedet som med træningen. Læg stille og roligt ud med nogle nemme mål og regler for din kost. Spring f.eks. det lyse brød over hver anden gang. Og sig nej til det ekstra stykke kage, morgenbrødet på jobbet eller basserne til mødet.

Og i stedet for proteinshakes i stedet for hele måltider, så start ud med at tilsætte lidt proteinpulver til maden i nogle af de måltider, som du spiser i løbet af dagen. Eller snup en recovery snack i stedet for proteinshaken efter træningen.

Gør det sjovere at få energi under træningen

Den samme indstilling bør du også have til det, du spiser under din træning. For det er ikke befordrende for træningsoplevelsen, hvis du løber tør for kræfter på halvvejen. Eller dehydrerer, fordi du ikke får drukket nok.

Skal du have energi til hele dit træningspas, har du brug for hurtige kulhydrater. Dem finder du typisk i energibarer og energipulver til drikkedunken.

Men hvorfor ikke gøre det sjovere – ja, nærmest syndigt – og snuppe nogle energi chews undervejs. Det er energi-vingummi, der ligner, føles og smager som rigtig vingummi. Det er samtidig utroligt meget nemmere at indtage undervejs på både løbe- og cykelturen. For du kan nemt spise dem, uden du behøver tage øjnene fra vejen – eller begge hænder af styret.

Samtidig er det vigtigt, også at få tilført nogle elektrolytter på turen. For kuldsejler din saltbalance, fordi du har svedet alt saltet ud af kroppen, følger væskebalancen hurtigt efter. For uden salt nok i kroppen til at binde væsken, kan du drikke alt det du vil. Du ender med at dehydrere!

Elektrolytterne fås som praktiske brusetabletter, der er lige til at dumpe i drikkedunken.

Tilsvarende kan et mineral som f.eks. magnesium reducere risikoen for, at du får muskelkramper. Både under og efter din træning.

Det er alt sammen små, men vigtige hjælpemidler, der er med til at sikre succes med din træning – og mindske dine dårlige oplevelser.

Giv dig selv den bedste start

Vil du give dig selv den bedste start på træningen i det nye år, kan du med fordel også se nærmere på de månedspakker, som vi tilbyder hos PurePower. De fås i forskellige versioner tilpasset f.eks. dig som løber, dig der cykler eller dig, som dyrker andre former for træning på et seriøst niveau.

Du kan også få en særlig månedspakke, der er nøje tilpasset til den pågældende måned. Her varierer indholdet hen over året, så du f.eks. får flere elektrolytter om sommeren, når du sveder ekstra meget salt ud af kroppen på grund af varmen.

Tjek de mange muligheder for at give dig selv de bedste forudsætninger for at lykkes med dit nytårsforsæt, og kom godt i gang med din træning i 2021. Så kan du endelig opnå den succes med din træning, som du har drømt om hvert år til nytår!


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar