Choose country

DK Denmark NL Netherlands SE Sweden

Tips til træning i sommervarmen

Oprettet d. under Træning & Race

Tips til træning i sommervarmen

 

 

Den danske sommer med sol og højere temperaturer står for døren. Det har nogle af os har ventet på hele vinteren og det som andre på ingen måder har set frem til. Træning i sommervarmen deler nemlig ofte vandene mellem os sportsudøvere. Men hvad har sommervarmen egentlig af betydning for din træning? Og har det overhovedet en betydning for kroppen og din præstationsevne, at du måske sveder lidt ekstra? Kan du i øvrigt selv gøre noget for at opretholde din præstationsevne selv under varmere himmelstrøg? Alt dette vil jeg i dykke lidt mere ned i og komme med mine egne tips til træning i sommervarmen.

 

En sol der brager derud af og højere temperaturer 

En af de ting jeg først og fremmest vil anbefale dig, er at klæde dig på til vejret. Er du cykelrytter kan du med fordel iføre dig UV beskyttende cykeltøj. Generelt gælder det at hvis du har for meget tøj på, overopheder du også hurtigere og så skal din krop bruge ekstra energi på, at nedkøle sig selv. Det kan dog være svært at undgå at få varmen og svede lidt ekstra i sommervarmen. Og alt imens du sveder væske ud, så sveder du også salt og vigtige mineraler ud. Måske du har lagt mærke til hvide pletter på dit tøj efter endt træning – det er salt. Derfor er det vigtigt, at du både får drukket nok væske både før, under og efter din aktivitet og gerne tilføjer enten elektrolytter i form af fx Carborace eller salt kapsler. Hvis du mangler salt, risikerer du i højere grad kramper og hvis din væskebalance ikke er i orden, risikerer du også at din præstationsevne falder drastisk. Alt sammen noget vi gerne vil undgå. 

Et billede, der indeholder træ, udendørs, jord, personAutomatisk genereret beskrivelse

 

Hvordan undgår du at din præstationsevne falder i sommervarmen?

Nok væske, salt og kulhydrater er svaret. På cyklen er der let at fylde ens drikkedunke med Carborace og have chews,gels og salt kapsler i lommen, mens det på løbeturen kan være lidt mere udfordrende at medbringe særligt væske. Men det er der heldigvis råd for. Jeg bruger personligt selv en Soft Flask til mine løbeture, uanset om det er sommer eller vinter. Kroppen har brug for væske uanset temperatur. Jeg bruger den mindste på 250 ml og den kan lige være i siden på mine shorts/tights. De 250 ml rækker selvfølgelig ikke så langt, men jeg er så privilegeret, at der en række vandposter rundt omkring i København, hvor jeg kan fylde den op ved behov. Gels og chews er også lette at medbringe på løbeturen, da de kan være i lommen i den modsatte side. Hvis du ikke har lommer i dine shorts, så kan du med fordel anskaffe en lille løbetaske eller et løbebælte. Nogle af de løbere jeg kender løber også med deres Soft flask i hånden. Så det er alt efter, hvad der fungerer for den enkelte. 

Udover ovenstående kan det også være en god ide at køle sig selv lidt ned ved at hælde lidt vand ud på ens håndflader og i nakken. På den måde nedkøler du kroppen bedst og er med til at nedbringe den energi kroppen bruge for at holde dig nedkølet.


Fun fact omkring sved. Sveden er faktisk din ven. Det er vores krops intelligente måde at nedkøle sig selv på og hvis du fjerner svedet, så producerer kroppen blot nyt sved for at køle sig selv ned. Det betyder altså også, at kroppen bruger ekstra energi på at reproducere det sved, så lad sveden løbe og prøv som udgangspunkt ikke at fjerne den – med mindre den selvfølgelig løber i dine øjne. 

Det sidste tip i denne omgang er at planlægge din træning, så du IKKE træner lige der, hvor solen står allerhøjest. Så gerne enten om morgenen eller om aftenen, hvis det kan lade sig gøre. Hvis ikke – så husk en omgang solcreme 😉   

 

Opsummering

  • Rigtig påklædning – søg evt. efter noget UV beskyttende tøj.
  • Husk energi med på turen i form af Carbo race, chews eller gels.
  • Salt kapsler, er med til at sikre din krops evne til at opretholde saltbalancen i kroppen, så den ikke mister evnen til at binde væske.
  • Vand er et ”must bring” specielt når graderne kommer op over 20 grader eller turene bliver længere end 1-1,5 times løb. Vand kan medbringes i en drikkedunk eller soft flask.
  • Sved er din ven, da det er med til at køle kroppen, så lad det endelig sidde. 
  • Du kan køle kroppen ned ved at putte koldt vand i nakken eller håndfladerne.
  • Træn IKKE lige der hvor solen står allerhøjest. Og hvis du gør, så husk solcreme og søg ind i skyggen

 

Artikel skrevet af PurePower ambassadør Kirstine Skovgaard Andersen 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

Køb for ##AMOUNT## og modtag en gratis gave