Gør din løbetræning sjovere

Oprettet d. under Fagviden

Når jeg fortæller folk, at jeg elsker at løbe og jeg ser frem til dagens løb, ryster de blot på hovedet og spørger, hvordan jeg kan glæde mig til at løbe? Jeg er et konkurrencemenneske med stort K og tro det eller ej, så er der masser af konkurrence ved løb.

 

Ved at få en mere struktureret træning fx med et løbeprogram vil mange kunne se fremskridt forholdsvis hurtigt. Man kan begynde at konkurrere med sig selv og sine tider på forskellige distancer, hvilket for mange vil gøre løb mere spændende og udfordrende.

 

Intervalløb er en nødvendighed, hvis man ønsker at forbedre sine løb. For mange er dette løb, noget der skal overstås og ofte et surt punkt på programmet. Intervalløbet behøver ikke være trist og kedeligt. Der findes mange forskellige måder man kan løbe det på.

 

Man kan evt. tage ud og løbe fartleg. Fartleg er et løb, hvor man igen kan konkurrere lidt med sig selv, men faktisk også med andre. Fartleg kan fx være at spurte fra lygtepæl til lygtepæl eller, at man udfordrer sig selv til at spurte om ad bakken, men det kan også være, at man vil komme før hen til lyskrydset end manden på cyklen. Det gode ved dette er, at man næsten altid vinder. Det er vigtigt at huske på, at opvarmning før dette, er utrolig vigtigt for at undgå skader.

 

For mange virker det også at have et mål med løb. Hvis man ønsker at løbe 5 km på en bestemt tid, så kan man begynde at træne efter det. Hvis man ønsker at løbe 5 km på 30 minutter, skal man løbe 6 min pr. km. Ved at begynde at vænne kroppen til dette tempo, er chancerne for et dejligt og mere overkommeligt løb markant bedre. Derudover får man en dejlig følelse i kroppen og en følelse af, at man vil udfordre sig selv endnu mere efterfølgende.  

Michael Knudsen 

Web: www.knudsenrunning.com

Facebook: Knudsenrunning

Instagram: Knudsenrunning


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar