HUSK AT TRÆN DIN KERNE

Oprettet d. under Fagviden

Core er et begreb, der egentlig betyder kerne. Vores mavemuskulatur og de nederste lændemuskler er vores kerne. Det er det, der skal stabilisere både under og overkrop. Når man løber og ønsker at optimere ens løbestil og teknik, er det vigtigt at træne og stabilisere sin core. Ved at have en stærk core er det lettere at holde en rank kropsholdning under løb. Man kan træne sin core på flere forskellige måder, men en god og effektiv ryg og mavetræning på en måtte, er det der har virket for mig.

Planken

Mange kender den famøse ”planke”. Selvom, det for mange, er en lidt hård øvelse, er den utrolig effektiv. Du træner de muskler, der er vigtige i forbindelse med stabilitet af kroppen. Det styrker både lænd, mave og aktiverer endda også musklerne i arme og ben. Hvis man sidder ved et skrivebord på arbejdet, har man en tendens til at falde sammen i overkroppen, hvilket kan forårsage spændinger i nakke og skulderregionen. Hvis man gør planken til en del af sit træningsprogram, kan man ved hjælp af denne øvelse opnå en bedre kropsholdning også når du sidder ved skrivebordet. Hvis man er kørt sur i øvelserne, kan man altid udfordre sig selv ved at lave planken på siden eller ved at løfte det ene ben bagover, mens du holder balancen med det andet.

Mave og rygbøjninger

Helt normale mave og rygbøjninger er også effektive. Der findes 100 forskellige øvelser, der træner maven eller ryggen. Det er meget individuelt, hvilke øvelser, du synes der virker. Det vigtigste er, at man kan mærke, at de muskler man ønsker at ramme bliver aktiveret og samtidig spænder. Disse øvelser ligesom alt andet træning kræver tid og tålmodighed. Det er ikke nok at træne sin core én gang og tro, at man får en stabil kerne. Det kræver flere uger/måneders træning før at man måske kan mærke en forskel på sin kropsholdning eller sin løb, MEN DET VIRKER.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar