Har jeg s egentlig brug for salte/elektrolytter, om vinteren?

Oprettet d. under Fagviden

I sidste blog gennemgik vi hvorfor det kan give mening at have salte i sin dunk hvis man skal træne i længere tid indendørs. (link

Der tages specielt udgangspunkt i spinning, hvor man ofte sidder i et meget varmt lokale og det derfor vil betegnes som at man sidder i ”varme omgivelser”. Men hvordan kan det egentlig være at man sidder og sveder så ekstremt meget når man spinner, på trods af at man enten føler eller kan se, at man træder de samme Watt som man gjorde udenfor?

Lad os tage udgangspunkt i en figur fra ”Menneskets Fysiologi”. Som det kan ses kan man modtage varme fra stråling som måde kan være solen, en lampe eller lign. Man kan også modtage varme via ledning, f.eks. hvis man selv har kolde hænder og en anden har varme, så vil man gerne røre den andens hænder... Modsat kan vi komme af med varme via fordampning, som foregår gennem sved og samtidig afgiver vi også selv noget stråling.  

Den sidste og i dette tilfælde også den vigtigste er dog konvektion, for betegnelsen af denne er at det er ”varme-udvekslingen mellem huden og den omgivende luft”. Derfor så vil luft der er koldere end ens egen hud have en kølende effekt og modsat hvis den er varmere end ens hud. Varme-udvekslingen sker dog i stigende grad med at luften der rammer en bliver udskiftet, som det sker når man kører udenfor. Men det gør den netop ikke når man sidder i et lukket lokale og ikke har en ventilator til at stå lige foran sig.
Så for at få hele sammenhængen med, så sidder man i et spinningslokale og udsender rigtig meget varme primært i form af stråling, og da der ikke er den store konvektion, så er vi nød til i større grad at benytte os af fordampningsvarmen (svede) for at kompensere. Det er derfor man sveder så ekstremt meget når man spinner! 😊
 

Har jeg så egentlig brug for salte/elektrolytter, når jeg kun spinner 1 time ad gangen?

Som vi tidligere har kigget på så påvirkes præstationsevnen ved dehydrering, men lige præcis hvornår og hvor meget er der ikke klar evidens for. Men når man op på mere end 3% af ens kropsvægt i dehydrering, så tyder det på at det påvirker præstationsevnen negativt. Dog ligger de flestes maksimale svedrate på omkring 2-2,5 liter per time og den maksimale svedrate vil man godt kunne nå op under sådan en time (selv om der selvfølgelig er mange faktorer, der spiller ind). Er man derfor en mand på 75 kilo, med en maksimal svedrate på 2,5 L/time, så vil man allerede til slut i en spinnings-time, formegentlig begynde at mærke ens præstationsevne falder og der ville det derfor give mening at drikke noget undervejs. Skal man derfor have en 2-timers spinning-time, hvor man gerne vil give gas begge timer, så kunne det bestemt give mening at drikke undervejs og både have elektrolytter og kulhydrat i sin dunk. 
Find energidrik med elektrolytter her. (Link
Figuren er taget fra Menneskets Fysiologi af Bente Shibye og Klaus Klausen, 2013 s. 291
Daniel Nykvist Larsen: Bachelor in Sports and Health – stud. cand.scient. I Humanfysiologi.


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar