Giv dit hjerte bedre arbejdsvilkår med Omega-3 kapsler med fiskeolie

oprettet d.

Træner du seriøst, er det vigtigt, at hjertet har de bedste vilkår for at kunne arbejde optimalt. Det kan du sikre ved at spise et dagligt kosttilskud af fiskeolie med de vigtige flerumættede Omega-3 fiskesyrer. Samtidig beskytter du dig bedre mod en række af de mest almindelige livsstilssygdomme som blodpropper, åreforkalkning og dårligt syn. Læs med, og se hvordan Omega-3 kapsler med fiskeolie kan gavne dine sportspræstationer – og dit liv generelt.

Omega-3 fedtsyrer tilhører en særlig gruppe af langkædede fedtsyrer, som spiller en central rolle for kroppens funktioner. Men desværre kan kroppen ikke producerer dem selv. Derfor er vi nødt til at tilføre den via kosten.

Her kommer det næste problem ved at få nok Omega-3 fedtsyrer.

For du finder den største koncentration af både af de essentielle fedtsyrer i fed fisk som f.eks. makrel, laks, ørred, sild, hellefisk og sardiner.

Men desværre har mange – lad os bare kalde det – et anstrengt forhold til fisk, og så er det en dyr spise i forhold til andre fødevaregrupper. Derfor får vi sjældent spist fisk nok i hverdagen til, at vi kan opretholde den nødvendige tilførsel af både Omega-3 og andre langkædede fedtsyrer.

Nemmere at spise end levertran

Derfor blev vores forældre og bedsteforældre terroriseret op gennem barndommen med en daglig skefuld torskelevertran. Det er lige som fisk en god kilde til Omega-3 fedtsyrer. Og det smager aldeles forfærdeligt.

Men heldigvis blev det muligt at få den ildesmagende fiskeolie emballeret i kapsler en gang i slutningen af 1980’erne. Det gjorde det til en lettere og meget mindre ubehagelig oplevelse at få Omega-3 fedtsyrer nok i kosten – uden hverken at skulle sluge noget, som smagte dårligt, eller spise sig igennem bjerge af fisk.

Hvad er Omega-3 fedtsyrer?

Omega-3 fedtsyrer tilhører som sagt en særlig gruppe af langkædede fedtsyrer. Kæden består af 18-22 kulstofatomer, som holdes sammen af en række reaktive dobbeltbindinger med jævne mellemrum ned gennem kæden af fedtsyrer.

I en Omega-3 fedtsyre sidder dobbeltbindingerne mellem hver tredje fedtsyre. Deraf navnet. I andre langkædede fedtsyrer som Omega-6 og Omega-9 sidder dobbeltbindingerne – rigtigt gættet – mellem henholdsvis det sjette og det niende kulstofatom.

Det gør Omega-3 til en mere umættet fedtsyre end både Omega-6 og -9, fordi den indeholder flest dobbeltbindinger ned gennem kulstofkæden. Derfor er det den sundeste form for umættet fedt, du kan spise.

Hvad gør Omega-3 af godt for din krop?

For at forklare, hvad der gør Omega-3 fedtsyrer så godt for din krop, er vi nødt til at blive en lille smule tekniske.

Det handler om de to særlige Omega-3 fedtsyrer eikosa-pentaen-syre (EPA) og dokosa-hexaen-syre (DHA). De optages i de membraner, som omkredser alle celler i vores krop.

I cellemembranerne omdannes de til såkaldte eikosanoider efter behov. Det er et hormonlignende signalstof, som b.la. regulerer og begrænser de betændelsesreaktioner (inflammation), som opstår i kroppen. Samtidig nedsætter det blodets indhold af triglycerid. Det er den type fedt, som er med til at øge risikoen for visse hjerte-kar-sygdomme.

Det giver dig en række fordele i form af bedre blodkredsløb og deraf et mindre overbelastet hjerte. Samtidig menes det også, at Omega-3 er med til at stabilisere din hjerterytme, ligesom det udvider blodkarrene, så dit blodtryk sænkes.

For dig som træner seriøst, betyder det, at dit hjerte for bedre arbejdsbetingelser, så du kan yde mere under din træning.

God beskyttelse mod alvorlige livsstilssygdomme

Samtidig mindsker et dagligt tilskud af Omega-3 risikoen for, at du udvikler leddegigt, ligesom der synes at være belæg for, at både din risiko for at få blodpropper, åreforkalkning og at udvikle demens mindskes.

Derudover menes Omega-3 både at være godt for synet, ligesom det som sagt begrænser kroppens betændelsesreaktioner.

Så ved at tage en eller to kapsler fiskeolie med Omega-3 her dag, får du ikke bare et sundere hjerte. Du mindsker også risikoen for at udvikle nogle af de livsstilssygdomme, som tager livet af os meget tidligere end nødvendigt.

Det var inuitterne, som ledte os på sporet

Faktisk var det netop inuitternes forholdsvis meget længere levetid, som oprindelig ledte forskerne på sporet af Omega-3 fedtsyrernes gavnlige virkning for kroppen.

I et studie først i 1970’erne undersøgte en række danske forskere inuitternes levevis for at forsøge at afsløre kilden til deres meget længere levetid.

Her fandt forskerholdet frem til, at fisk udgjorde en meget større andel af kosten hos inuitterne end i den vestlige befolkning generelt. Derudover levede inuitterne generelt sundere end den gennemsnitlige dansker.

Ved at studere fiskens bidrag til kosten nærmere, fandt forskerne frem til Omega-3’s særlige gunstige indvirkning på kroppen.

Siden har yderligere forskning dokumenteret fiskeoliens gavnlige effekt på hjertet og leddegigt, mens der endnu savnes ordentlig videnskabelig dokumentation for en del af de øvrige, formodede gavnlige effekter ved at spise et dagligt kosttilskud med Omega-3 fiskesyrer.

En lille pille med stor virkning

Så selv om en kapsel med Omega-3-rig fiskeolie ikke er helt lille, har den en stor og meget gavnlig virkning på din krop. Ikke bare på dine præstationer under træning og konkurrence. Men også på dit liv – og måske især din alderdom – generelt.

Tjek vores kapsler med Omega-3 fiskeolie ud her – og bestil i dag.

 


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar

Køb for ##AMOUNT## og modtag en gratis gave