Bliv mere oplagt, og få større udholdenhed med koffeinpiller

Oprettet d.

Koffeinpiller virker væsentlig mere opkvikkende end kaffe. Samtidig får du en større udholdenhed, og mere energi og større mentalt overskud til at komme igennem selv et meget hårdt træningspas. Men hvordan virker koffeinpiller egentlig – og hvorfor har de en meget kraftigere effekt end almindelig kaffe? Og er koffeinpiller lovlige at bruge til seriøs træning og idrætsudøvelse?

Som dansker er der stor sandsynlighed for, at du kender den opkvikkende virkning af en kop god, stærk kaffe, når du er ved at gå både mentalt og fysisk træt. For kaffen har været en uundværlig del af vores hverdag og vores kultur i århundreder, og den dag i dag hører vi fortsat til blandt de mest kaffedrikkende nationer i verden.

Så hvorfor dog i det hele taget begynde at snakke om koffeinpiller? De giver jo hverken den samme smagsoplevelse eller hygge som rigtig kaffe!

Koffeinpiller øger den opkvikkende effekt

Når du skal bruge den opkvikkende effekt fra koffein til din træning – eller hvis hjernen er ved at løbe træt i arbejdsdagen – er der flere gode grunde til at vælge en koffeinpille frem for at tylle et par ekstra kopper kaffe indenbords.

For det første skal du drikke en voldsom stor mængde kaffe, for at få samme mængde koffein som i en enkelt koffeinpille. Og alle ved, hvor ubehageligt det kan være at træne, når du har maven fuld af væske.

For det andet viser videnskabelige undersøgelser, af den opkvikkende virkning er større, når du indtager koffeinen i pilleform – eller tilsat som ren koffein til drikkevandet. Meget tyder på, at der sker noget med effekten af koffeinen, når den opvarmes i forbindelse med kaffebrygningen.

Så selv om du drikker så meget kaffe, at du får samme mængde koffein indenbords, som der er i en enkelt koffeinpille, vil du ikke opleve den samme gunstige effekt af koffeinen.

Derfor er der en god grund til at snuppe en koffeinpille i stedet for endnu en kande kaffe.

Sådan virker koffeinpiller

Skal du have den mest optimale virkning af din koffeinpille, skal du tage den 10-15 minutter før din træning. Eller cirka et kvarters tid før du normalt begynder at køre træt – både mentalt og fysisk – når du træner. For koffeinen skal lige have tid til at blive optaget af kroppen, før den kan begynde at stimulere centralnervesystemet.

Når først koffeinen når til centralnervesystemet vil du opleve, at du bliver bedre til at fokusere på det, du foretager dig. Samtidig opnår du større udholdenhed, som igen kan mærkes i form af forøget muskelstyrke.

Giver større muskelstyrke

I en artikel i Journal of Strength and Conditioning Research kan du således læse om to grupper af idrætsfolk, som skulle udføre bænkpres. Den ene gruppe havde fået et tilskud af koffein inden øvelsen, mens den anden ikke havde.

Her viste det sig, at sportsfolkene som havde indtaget koffein, kunne præstere mere end dem, som ikke havde fået en koffeinpille.

Øger din fedtforbrænding

Samtidig har det vist sigt, at koffein får dit stofskifte til bedre at kunne forbrænde fedt. Det gør det muligt at opnå et større vægttab i forbindelse med din træning, end du havde fået uden brug af koffein.

Så alt i alt har koffein flere gode indvirkninger på din træning.

 

 

 

Hvad indeholder koffeinpiller

Den koffein du finder i koffeinpiller, er oftest syntetisk. Det gælder også de koffeinpiller, du kan købe hos PurePower.

Her er den syntetiske koffein udvundet af naturlig guarana-ekstrakt. Så selv om koffeinen er syntetisk, er den udvundet af et helt naturligt produkt. Der er ingen farlig kemi i vores koffeinpiller.

Er koffein lovligt at bruge som seriøs sportsudøver?

I gamle dage var det både ulovligt og forbudt at anvende koffein i forbindelse med træning og konkurrence.

Men sådan er det ikke længere. I dag er koffein et helt lovligt kosttilskud, som du må bruge både under træning og i forbindelse med deltagelse i stævner og andre konkurrencer.

Er der bivirkninger ved koffeinpiller

Det betyder dog ikke, at du bare kan spise løs af dine koffeinpiller for at maksimere effekten af dem. Spiser du mere end 400 mg om dagen, risikerer du at få bivirkninger af indtaget.

De mildeste bivirkninger er sure opstød, kvalme og hovedpine, mens de mere alvorlige er hjertebanken, diarre, muskelrystelser, rastløshed og søvnløshed.

Du kan også få problemer med at sove, hvis du tager koffeinpiller alt for tæt på din sengetid. Det skyldes, at virkningen af koffeinen ikke er nået at klinge af, inden du skal i seng. Derfor anbefaler vi, at du aldrig tager koffeinpiller, efter du har spist aftensmad.

Samtidig anbefaler vi også, at du aldrig tager mere end 3 koffeinpiller i døgnet. Derved holder du dig under den maksimalt anbefalede daglige dosis koffein på 400 mg. På den måde kan du undgå bivirkninger, og stadig få fuldt udbytte af alle de gode effekter fra koffeinen.

Test effekten på din træning

Lyder koffeinpiller som noget, du kan få gavn af i din træning?

Så bestil en pakke koffeinpiller her med det samme. Eller bestil dem med, næste gang du alligevel skal købe kost- eller energitilskud til din træning. Så kan du selv mærke, hvilken effekt et koffeintilskud har på din træning.

 

Du kan købe koffeinpiller Her


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar